Dagtrip Rijsel

Naar jaarlijkse gewoonte zijn wij gisteren op daguitstap geweest met de zus en schoonbroer van onze beste vrienden. Die zijn een stuk ouder dan ons, maar dat weerhoudt er ons niet van om samen met hen een uitstap te maken, die voor ons allen zowel een leerzame als aangename dag is.

Deze keer had ik Rijsel gekozen als bestemming, amper een half uurtje rijden van bij ons vandaan. Na een vlotte rit, ook vlug een parkeerplaats gevonden dicht bij het oude centrum. Het weertje onderweg beloofde niks goeds, miezerig, maar toen we uit onze parkeerplaats kwamen, was het droog, en zou het de rest van de dag nog heel zonnig worden.

Na 100 m wandelen kwamen we al op de “Grand Place”, officieel “Place General de Gaulle” genoemd. Rijsel is nl. de geboorteplaats van deze oud-Franse militair en later jarenlange president van Frankrijk.

Aan de linkerzijde zie je “La vieille Bourse”, het gebouw bestaat uit 24 identieke huizen met als embleem Mercurius, god van de handel. Het is bekostigd door 24 kooplieden en bood onderdak aan mensen in de handel en financiën. Het gebouw biedt je gevels met veel verschillende pilasters met atlanten (mannelijke figuren als dragend element) kariatiden(vrouwenbeelden gebruikt als pilaar of pilaster). De binnenplaats is iedere middag geopend van dinsdag tot zondag. Je kan er snuisteren in de tweedehands boekenmarkt.

Ietsje verder is de “Place Rihour”, waar de toeristische dienst in de overblijfselen van het Palais Rihour gehuisvest is

Op de “Place du Théâtre” vind je het imposante Operagebouw, en daarnaast het nieuwe beursgebouw met het bijhorende Belfort.

 

In de aanpalende straat vind je de “Rang du Beauregard”, waar je in sommige gevels nog restanten van kanonkogels terugvindt

 

Als er in onze bestemming een grote kerk of kathedraal te vinden is, dan is dat zeker ook één van onze vaste bezoekjes. In Rijsel heb je de kathedraal “Notre-Dame de la Treille”. Via de (gratis) gids ter plaatse vernam ik dat deze al heel wat woelige jaren gekend heeft. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat zij er zo zou uitzien:

De kathedraal werd echter stuk voor stuk opgebouwd, vanaf het deel aan de rechterzijde op de foto. Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak, kwamen echter magere (financiële) jaren aan, en bleek er geen geld meer om de 2 machtige torens (links) af te werken. Ook binnenin is er een groot verschil in afwerking en versiering. De oudste gedeelten bevatten heel wat mooie glasramen, terwijl het nieuwste deel erg sober werd afgewerkt.

Wij zijn toen ook nog naar de Citadel gewandeld, maar die konden we helaas niet bezoeken zonder begeleiding.

foto internet

Onderweg kwamen we talrijke bars en leuke terrasjes tegen, wandelden in pittoreske steegjes die me aan het Patershol in Gent deden denken, en zagen we ook heel wat monumenten. Het krioelt er ook van de winkels, en dan hebben we nog niet eens het moderne gedeelte van Rijsel (o.a. Euralille) gezien.
We hadden echt tijd tekort om alles wat ik op het programma had nog te bezoeken, en namen ons voor om volgend jaar de rest te komen bekijken.

Rijsel is écht een aanrader voor een dagje uit!

En meteen maakte deze uitstap ook een einde aan m’n nare vakantiegevoel, ik heb gisteren écht genoten…

Groetjes!

Billy

 

 

33 gedachtes over “Dagtrip Rijsel

    • Hans, ik had de meeste info al vooraf bekeken, maar in de toeristische dienst kan je een brochure kopen met 5 wandelingen in van +/- 2 uur elk. Daarin staan heel wat weetjes rond de dingen die je voorbijloopt

  1. prachtig verslag billy, en mooie foto’s.
    lille is heel aangenaam, we gaan er nu en dan eens ontbijten en dan wat rondslenteren,
    het is er ook nooit echt druk-druk.
    fijne avond nog!

      • ja, dat doen we liever dan ’s avonds gaan dineren, we doen dat al jaren, vroeger moest je echt plekjes zoeken, maar nu begint dat ontbijten echt wel door te breken!

        btw, je moet eens de jaarmarkt in rijsel bezoeken, ergens in september, ik zou eens moeten opzoeken. die is echt de moeite waard, je kan echt niks noemen dat daar dan niet te koop staat, onvoorstelbaar!

  2. Billy oud Rijsel is fantastisch , het schijnt dat de zondagmorgen markt aldaar fantastisch is ! TV heeft daar al veel met vriendinnen geweest .Daar brengt ze de echte Harissa mee om op de couscous te doen !
    Ben blij dat ge ervan genoten hebt !

    • Ollie, ik denk dat die markt ook op woensdagmorgen gehouden wordt, maar toen wij op de marktplaats aankwamen waren de meeste kraampjes al opgedoekt. Couscous, nog nooit geproefd!

  3. Toevallig ik was net hier bij jou terwijl jij bij mij aan het kijken was. Gek genoeg geeft blogger geen mailadressen door. Kan je me mailen zodat ik je het ww kan sturen?

  4. Leeftijd is van onbelang als het klikt. Je kunt de beste vrienden hebben aan mensen van een totaal andere leeftijd als die van je zelf.
    Leuke trip die jullie hebben gemaakt.

  5. Mooi, heel mooi, ik moest in eerste instantie even aan Brugge denken, die eerste foto van dat pleintje. Brugge vind ik ook zo mooi.
    Ik hoop dat je in ieder geval van je vakantie genoten hebt zover,
    ik heb hetzelfde gevoel een beetje. Ben al 3 weken vrij…maar vakantie gevoel heb ik niet gehad.
    Druk met vanalles en nog wat…

    groetjes Patries

dit vind jij er van...