Jim Morrison

Dit jaar is het 40 jaar geleden dan Jim Morrison overleed.

Jim Morrison (8 december 1943 –  3 juli 1971) was het boegbeeld van The Doors, de band die hij in 1965 oprichtte samen met toetsenist Ray Manzarek. De band maakte zes albums met hits als ‘Light my Fire’, ‘Riders on The Storm’ en ‘The End’. De groep wordt meestal in een adem genoemd met drank en drugs en daar is het gedrag van Morrison op het podium niet vreemd aan. Het Amerikaanse gerecht veroordeelde hem zelfs voor zijn slechte manieren.

In 1971 verhuisde Morrison naar Parijs. De andere groepsleden van The Doors hadden besloten zonder hem door te gaan en de zanger zelf wou zich toespitsten op zijn poëzie. Datzelfde jaar nog werd hij dood in zijn bad aangetroffen, nauwelijks 27 jaar oud. Hij trad daarmee toe tot het kransje jong gestorven popidolen als Jimi Hendrix, Janis Joplin en onlangs Amy Winehouse.

De precieze doodsoorzaak blijft een mysterie. Allerhande theorieën deden de ronde, gaande van een overdosis tot een complot door de CIA. Zijn vriendin Pamela Courson zal daar verschillende en soms tegenstrijdige verklaringen over afleggen. Zelf stierf ze echter vier jaar later aan een overdosis.

In de jaren ’90 maakten de nummers van The Doors een enorme revival op radiostations en werden (verzamel)cd’s opnieuw uitgegeven. Dat kwam mede door de film ‘The Doors‘ van Oliver Stone uit 1991, waarin Val Kilmer Morrison speelde.

Het graf van de zanger op het Parijse kerkhof Père-Lachaise, nog steeds één van de meest bezochte graven ter wereld, trok onlangs op zijn sterfdag, 3 juli, extra veel volk. Ook voormalige bandleden Ray Manzarek en Robby Krieger bezochten het graf en staken kaarsen aan. Daarna gaven zij in Parijs een concert in Le Bataclan in Parijs.

Jim Morrison was een idool voor vele jongeren tijdens zijn carrière, en voor mij blijft hij dat ondanks zijn turbulente levensstijl ook nog steeds…

Groetjes,

Billy

20 gedachtes over “Jim Morrison

  1. Toevallig vandaag nog via een ander blogje People are Strange zitten luisteren. Was een charismatische man die Jim Morrison, 40 jaar alweer…enjoy the muziekskes Billy, liefs!

  2. Prachtige man! Mooie mannen zijn zeldzaam en als ze zo vroeg sterven dan blijft dat ook zo 😦 De muziek van The Doors kan ik zeker waarderen!

    Ik heb thuis een storing met de provider, dus helaas geen toegang tot internet… Voorlopig geen blogjes vanaf mijn kant 😦 Fijn weekend!

  3. Misschien dat ik zijn graf nog zie de komende dagen. Maar ik weet niet zeker of het ervan komt Père Lachaise te bezoeken. De muziek van de doors heb ik altijd indrukwekkend gevonden.

  4. Ik zag toevallig pas een klein stukje van een film over hem. De muziek heeft mij nooit helemaal kunnen boeien. De levensstijl van een ander is voor mij meest onbelangrijk.

dit vind jij er van...

