David Bowie – The man who sold the world

Ik weet het, de afgelopen dagen zijn er al veel logjes verschenen over David Bowie en zijn toch wel onverwachte overlijden. Maar als muziekliefhebber kon ik toch niet achterblijven.

Ik hou zowat van alles wat David Bowie gemaakt heeft, ook al zwom hij in vele artistieke vijvertjes, onder verschillende gedaantes.  Ik heb hem en zijn muziek pas volop leren kennen door de film waarvoor hij de soundtrack voor zijn rekening nam: “Christiane F. – Wir kinder vom bahnhof zoo“. De muziek en de film zelf vond ik begeesterend goed samen passen. Een film die iedereen wel ’s zou moeten gezien hebben, vooral jongeren om hen te wijzen op de gevaren van drugs.

Ik heb gekozen voor dit nummer dat wellicht veel meer bekendheid verwierf door de cover van Nirvana, maar toch oorspronkelijk van David Bowie is…
De kwaliteit van de video is niet zo goed, maar ik zocht een versie waarop hij zelf te zien was.

 

Alweer een icoon uit mijn muzikale jeugd minder…

Muzikale groetjes!

Billy

Meer weten over mijn muzieksmaak: klik hier

Mijn muziekcollectie: klik hier

34 thoughts on “David Bowie – The man who sold the world

  1. Christiane F: ik heb het boek gelezen, de film gezien en de muziek gekocht. Beetje fan toch wel.
    Bowie volg ik ongeveer al even lang met een lichte voorkeur voor zijn eighties-periode. De mooiste aller kameleons is heengegaan.

  2. Goeie opname dit van de BBC. Ik heb ‘m standaard op mijn tablet staan.
    Ik kan nog steeds niet geloven dat Bowie dood is. Het wam echt als een shock. Sinds 1978 stond hij met stip op nummer één en daarna kwam er een hele tijd niets…
    Christiane F heb ik niet gezien. Het boek vond ik vre-se-lijk!
    Lieve groet

  3. Ik wist helemaal niet dat Nirvana dat nummer als cover van Bowie had (mijn muziekkennis is nihil, dus dat is ook helemaal niet verwonderlijk). Die cover doet het origineel geen recht aan. De eerste keer dat ik Bowie zag, was in de film Labyrinth. Heeft indruk gemaakt, want ik weet het nog en ik was toen 7.

  4. Als prille tiener las ik het boek: Christiane F. Pas jaren later zag ik de film en die vond ik iets minder dan het boek.
    Onze jeugdidolen verdwijnen langzaam maar zeker😦 …..sebiet is het aan onze beurt, denk ik soms (om te lachen hé!!!….al is het eigenlijk wel waar)

  5. Christiane F., het boek en de film was een must-see in onze jonge tijd. De waarschuwing tegen alle verderf waar een jongere aan onder kon gaan. Ik was al vergeten dat David Bowie bij die muziek ook betrokken was.
    Ik vind veel van zijn nummers goed maar was geen uitgesproken fan. En zo zijn ook de onsterfelijken vergankelijk.

  6. Ik vond hem vooral bijzonder in de film Labyrinth (erg leuke film ook). Altijd naar als iemand is overleden aan kanker. Maar ergens vind ik het toch allemaal bijzonder hoeveel aandacht er naar uit gaat, terwijl helaas, elke dag ook onbekenden sterven aan die verschrikkelijke ziekte. Als iedereen die aandacht geeft aan David Bowie nou óók een euro overmaakt aan het kankerfonds, zou dat naar mijn idee veel nuttiger zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp wel de behoefte dat je als fan er over wil bloggen/iets op Facebook/Instagram wil plaatsen of zijn laatste album wil kopen. Maar ik vind het ergens wel raar dat dat ineens massaal opduikt, terwijl dat nooit zo snel gebeurt als iemand nog in leven is.

  7. Ik was niet direct fan, maar veel nummers echt wel mooi! Absolute Beginners en Changes zijn miijn songs… Een groot man, de man met duizend gezichten is heen gegaan en ja dat heeft hij goed geheim kunnen houden, al hoorde ik vandaag dat zijn laatste rust plek nu toch uitgelekt is ook…

dit vind jij er van...

