Arm België

België is op de eerste dag van de klimaattop in Parijs uitgeroepen tot fossiel van de dag. Het gaat om een ‘prijs’ van Climate Action Network (CAN) die elke dag wordt uitgereikt aan een land dat de onderhandelingen in de weg staat.

Ons land had de twijfelachtige eer de eerste award van de klimaattop in Parijs te mogen ontvangen voor een talrijk opgekomen publiek. “De onderscheiding gaat naar België omdat het in het verleden leeft”, stelt de organisatie. “België is het perfecte voorbeeld van wat een rijk geïndustrialiseerd land niet moet doen tijdens klimaatonderhandelingen. Het is een ‘failed state’ als het gaat over klimaatactie. Terwijl de rest van de wereld zich voorbereidde op de onderhandelingen hebben de verschillende Belgische regeringen na meer dan zes jaar nog steeds niet beslist hoe de klimaatinspanningen intern zullen worden verdeeld.” 


De Vlaamse regering heeft een nieuwe horde genomen in het Uplace-dossier. De regering keurde namelijk het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor het Vlaams Strategisch Gebied rond Brussel (VSGB) definitief goed.
Oppositiepartij sp.a is niet te spreken over de beslissing van de Vlaamse regering rond Uplace. “De Brusselse ring is nu al oververzadigd. Dit is een ramp voor de mobiliteit rond Brussel”, zegt Vlaams fractieleider Joris Vandenbroucke.
Oppositiepartij Groen heeft ook forse kritiek op de beslissing. Vlaams parlementslid Hermes Sanctorum spreekt van een zoveelste staaltje “anti-klimaatbeleid” van de Vlaamse regering. Hij begrijpt ook niet dat de regering een project doorzet “waartegen zeer breed protest bestaat van middenstandorganisaties tot milieuverenigingen, van academici tot politici van meerderheid én oppositie”. “Toch betonneert de Vlaamse regering Uplace elke keer verder, tegen de wil van de samenleving in”, aldus Sanctorum.

(bron: HLN)


Het is duidelijk dat het milieu in ons land helemaal geen prioriteit is…😦

Groetjes,

Billy

24 thoughts on “Arm België

  1. Juist iets zó belangrijks! Erger dan hier kan het niet zijn denk ik, dat is dan weer positief voor jullie. En ook in NL had ik altijd zo mijn twijfels hoor… men is nu eenmaal meer geïnterresseerd in economie en zo veel mogelijk geld verdienen dan in milieu…

  2. Verschrikkelijk vind ik het zoals ook gisteren op mijn wandeling ik heel boos geworden ben.In deze tijd van luchtbezoedeling kapt men in natuurgebieden massa’s bomen.Van mij krijgen natuurpunt en andere, natuurbewegingen nooit nog een euro.Laat het dan exoten zijn en wat zullen al die eeuwenoude eiken veel geld opgebracht hebben .Mijn kleinkinderen zullen lang moeten wachten op een nieuw bos want zovlug groeien bomen nu ook weer niet..

  3. Voor ons zal het nog meevallen, maar de volgende generaties gaan met serieuze uitdagingen om moeten gaan. En met de structuur die Belgie heeft zullen we niet gewapend zijn, vrees ik.

  4. Nou, kan me voorstellen dat de ‘welwillende’ Belgen van zo’n prijs niet echt vrolijk worden … een regering die niet meedenkt over hoe klimaatinspanningen moeten worden verdeeld, terwijl het milieubeleid één van de hoogste prioriteiten in ieder (welvarend) land zou moeten zijn …
    ‘k Hou mijn hart vast voor de volgende generatie:/

  5. Trek er je niet teveel van aan, Nederland is geen haar beter hoor. Als ik zie hoeveel windmolens en zonnepanelen er in Duitsland zijn, dan hebben we hier nog een lange weg te gaan.

dit vind jij er van...

