Voorhuwelijksschieting

Er waren enkele bloggers die niet weten wat een schieting inhoudt.

Een voorhuwelijksschieting of kortweg schieting is een traditie in vooral landelijke Vlaamse gebieden.

Het betreft een receptie met een hapje en drankje bij de (ouders van de) verloofden thuis, in de week voor het huwelijk, vaak op de vooravond van het huwelijk. Bij dit feest wordt door de genodigden, in het bijzonder de mannelijke vrienden van de bruid en bruidegom, met een hamer op de stampers van een met explosief poeder gevuld vijzelorgel geklopt. De salvo’s nodigen de hele buurt uit. Soms steekt men ook strijkers en kunstvuurwerk af. (bron: Wikipedia)

Een (kort) filmpje verduidelijk hoe dit tewerkgaat:

Groetjes,

Billy

21 thoughts on “Voorhuwelijksschieting

  1. nou Billy,
    ik hoop niet dat het overslaat naar hier,
    vreselijk, de honden zijn nu al bang met oud en nieuw,
    hou maar lekker daar zou ik zeggen
    maak het maar heerlijk gezellig en hou het veilig hé.

    xxx

  2. Ik kon me deze uitleg nog herinneren toen een familielid van je ging trouwen. Toen heb ik er echter niet de beelden van gezien en die maken je verhaal toch wel áf!
    Een leuke luidruchtige traditie!

    • het is gewoon een traditie, John. Met het schieten wordt de hele buurt opgetrommeld om mee het komende huwelijk van bruid en bruidegom te vieren.

  3. Aaaah dus dat is het! Ik hoorde mijn vriendinnen wel eens melding maken van “een schietinge” en meestal kwam dat voor in een of ander landelijk dorp. Ik, als fiere stadse Bruggelinge, heb hier totaal geen weet van. Merci voor de uitleg!

  4. Vroeger toen ik nog in het landelijke Rumbeke woonde gebeurde dat bijna ieder weekend. Nu is dit volgens mij hier volledig uitgestorven. De laatste keer dat ik dit meegemaakt heb hebben ze de bruidegom in spe moeten afvoeren met verwondingen aan het voorhoofd. Dat waren nog eens tijden. 🙂

dit vind jij er van...

