Weekendje Amsterdam

Ik was dit weekend afwezig in blogland, maar dat had best een goeie reden: we zijn met de zussen en nicht van vrouwlief naar Amsterdam geweest! Normaal gezien hebben we rond deze periode onze jaarlijkse afspraak voor “komen eten“, waarbij we met 5 stellen van de familie elk een deel van een menu maken en daarna naar de volgende wandelen. Maar dit jaar besloten we om er iets extra van te maken. De dochter en schoonzoon van de nicht wonen in Amsterdam en daarom leek het hen geen slecht idee om ’s naar daar op weekend te gaan. En gegidst worden door het lokale jonge stel is natuurlijk een voordeel. Zaterdagmorgen vertrokken we dus met z’n allen in 1 minibusje en kwamen er halfweg de voormiddag aan. Plaats van afspraak was de openbare bibliotheek van Amsterdam, waar we eerst de nodige sanitaire voorzieningen konden bewonderen…

WP_000170

De bib zelf telt 10 verdiepingen, en op de dakverdieping is een restaurant met buitenterras van waar je een bijzonder zicht hebt op de stad.

WP_000174

Na het nuttigen van een drankje en hapje gingen we huurfietsen ophalen en verkenden de stad per fiets. Af en toe kregen we wat uitleg van onze jonge gidsen.
’s Middags gingen we eten in Vondelpark3, een restaurant dat pas verleden jaar de deuren opende in het voormalige Vondelparkpaviljoen na een grondige restauratie.

mijn huurfiets aan de ingang van het Vondelpark
zicht op het Vondelpark vanaf het terras van Vondelpark 3

Ik at er een “Oma’s bal”, een gehaktbal met vleessaus en brood, en daarbij een lekkere Belgische tripel

WP_000190

Onderweg kwamen we natuurlijk heel wat bekende plaatsen tegen

Rijksmuseum
de Jordaan
de schreierstoren

In de vooravond brachten we onze fietsen terug, en wandelden we naar het beursplein waar we afspraak hadden met een gids die ons zijn plekjes toonde van de stad.

de beurs van Berlage
de Condomerie (klik op afbeelding voor meer info)
Warmoesstraat, bekend van tv-serie Baantjer
en natuurlijk de Walletjes. Hier een van de bekende zaken: de Bananenbar

’s Avonds verlieten we het centrum en gingen eten in een trendy zaak: hotel de Goudfazant, wat in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden géén hotel is maar een restaurant op een plaats waar vroeger een garage was.
Na het eten was het hoog tijd om ons hotel op te zoeken, dat een stukje van Amsterdam lag. Het Hampshire hotel in Huizen werd geboekt om budgettaire redenen, want een hotel boeken in Amsterdam zélf is stukken duurder dan eentje in de omgeving.

Zondagmorgen heerlijk ontbijt gehad, en dan weer op naar Amsterdam. Daar gingen we aan boord van een kleine sloep, waarmee we een 2 uren durende tocht door de Amsterdamse grachten maakten. Jammer genoeg was het miezerig en frisjes, maar we lieten het niet aan ons hart komen, en hadden eigenlijk meer plezier dan de toeristen die we in de talrijke rondvaartboten voorbij zagen varen.

WP_000218

Na onze rondvaart aten we ’s middags een hapje in Zouthaven, het restaurant dat deel uitmaakt van het muziekgebouw ’t IJ. Daarna werd het stilaan tijd om afscheid te nemen van onze jonge gidsen, en hen te bedanken voor de organisatie van ons super weekendje!

Morgen nog meer foto’s van ons weekend, nu wat bijbenen in blogland…😉

Groetjes,

Billy

46 thoughts on “Weekendje Amsterdam

1. Heel mooie citytrip! Je hebt het toch maar weer gehad! Wij logeerden ooit in de Warmoesstraat in hotel de Koopermolen. Het is al een jaar of 8 geleden en ik herinner me dat we dan net 100 euro betaalden voor een tweepersoonkamer, maar het was heel erg basic.

2. Leuk om Amsterdam door jouw ogen te zien Billy. Een keer per jaar proberen wij ook met ons bootje naar Amsterdam te gaan. Of Alkmaar. Zo gezellig. Wij wonen er precies tussenin. Fijn dat jullie genoten hebben.

3. Wat leuk dat jullie naar Amsterdam zijn geweest! Als ik je verhaal lees en de foto’s zie moet ik even slikken. Opeens lijkt het zo lang geleden dat ik daar ben geweest. Het haalt veel herinneringen naar boven. Bedankt voor de leuke foto’s!

4. Wel Billy dat was een topweekend! Schone foto’s ook, Amsterdam zal ik van de zomer ook ‘live’ zien. Nu was het inderdaad een andere bestemming binnen de landsgrenzen🙂 maar ik heb er evenzeer van genoten😉

5. Whaaaaaaaaaaaaaaaa en dat laat je niet even weten? Dat je daar was? Wat was je dicht in de buurt😛 En vooral Billy.. wat vind je nu van het Amsterdam waar ik ben opgegroeid, want dat is het deel waar jij vooral bent geweest van wat ik zie hier😉

6. Leuk dat je zo’n trip gemaakt hebt, Amsterdam is echt heel leuk en gezellig! En net als Paul wil ik daar ook best wonen. Alleen wanneer … da’s de vraag😉