Taaltip 2: te danken / te wijten

Op de voorpagina (!) van onze krant maandag, en ik citeer letterlijk:

“Als vrouwen minder snel promotie maken en minder gemakkelijk topfuncties bekleden, hebben ze dat – minstens deels – aan zichzelf te danken”

Ik kan best begrijpen dat bloggers vaak taalkundige fouten maken, want zoals ik al eerder schreef, onze taal is bijzonder moeilijk om foutloos te schrijven. Maar van professionele journalisten, die dan nog (denk ik toch) een redacteur achter zich krijgen, mag je toch wel een beter taalgebruik verwachten. Zo’n fouten als hierboven vind ik wel vaker in de krant, en dat zou toch niet mogen.

Iets te danken hebben aan iets of iemand heeft een positieve oorsprong.
In het geval hierboven is dus enkel te wijten aan correct.
Iets te wijten hebben aan iets of iemand betekent dat iemand iets wordt aangerekend of dat een bepaalde invloed niet op prijs gesteld wordt. Wijten heeft een negatieve betekenis.

Groetjes,

Billy

eerdere taaltips vind je hier

25 thoughts on “Taaltip 2: te danken / te wijten

  1. Ik vind het sowieso een achterlijke stelling maar dat terzijde. In Nederland wordt het ‘te danken aan’ ook wel gezegd in negatieve zin. Bijvoorbeeld: dat je zo diep in de shit zit heb je helemaal aan jezelf te danken! (lees: je hebt het zelf veroorzaakt!) in België zal men in dit geval waarschijnlijk voor ‘te wijten aan’ kiezen?
    Trouwens wij zeggen niet ‘zo’n fouten als hierboven’ maar ‘zulke fouten als hierboven’. Ook typisch Belgisch?

    • het wordt vaak door elkaar gebruikt, maar ook voor Nederlanders gelden de taalregels, Desire. Het blijft verkeerd om te danken te gebruiken voor iets waar negatieve gevolgen aan zijn. Lijkt mij toch een hele logische regel. Je gaat toch niet dankbaar zijn voor iets negatiefs?
      Zo’n of zulke zijn allebei correct gebruikte woorden hoor. Zulke gebruiken wijzelf hier meer in ons dialect.

      • Ik ben het niet met je eens hoor Billy en gelukkig mag dat🙂
        Uiteraard gelden de taalregels ook voor Nederlanders.
        Maar wij, Nederlanders gebruiken toch écht zulke fouten (bij meervoud) en zo’n fout (bij enkelvoud).

        https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/zon-zulke-rotzooi

        Grappig dat jullie Belgen het juist weer omdraaien in het dialect.
        Jouw opmerking betreffende het ‘verkeerd’ gebruik van ‘te wijten’ of ‘te danken’ is wat te kort door de bocht, want te danken of te wijten mag je allebei gebruiken en kán dus niet verkeerd zijn; je bepaalt gewoon zelf of je het gebruikt in positieve of negatieve zin (want dat mag hè?).
        Wij Nederlanders gebruiken het blijkbaar vaker in negatieve zin.
        En wanneer we het negatief bedoelen, is dankbaar in de context zoals jij hierboven bedoeld (je gaat toch niet dankbaar zijn voor iets negatiefs?) ook helemaal niet aan de orde, want ‘te danken aan’ is dan duidelijk negatief bedoeld en daar kun (of wil) je inderdaad niet dankbaar voor zijn.

  2. Ik sluit me aan bij Desiree, in Nederland wordt te danken aan zowel voor positieve als negatieve zaken gebruikt. Te wijten aan uiteraard enkel in negatieve zin. Of het correct taalgebruik is, daar valt dan weer over te twisten. Maar iets aan jezelf te danken hebben is veelal iets negatiefs als het benoemd wordt omdat men niet zo snel zal opscheppen over iets wat men heeft bereikt of gepresteerd.

    • zoals ik ook al eerder schreef, John. Ik neem geen enkele blogger foutjes kwalijk hoor. Ik maak er wellicht zelf ook nog wel.
      Ik wil gewoon enkele regels onder de aandacht brengen voor zij die wel graag foutloos schrijven.

  3. volgens het taaladvies van de taalunie is dit geen standaardtaal…

    alhoewel ” aan zichzelf te danken hebben” heel vaak in negatieve of ironisch zin gebruikt worden..

dit vind jij er van...

