Taaltip 1: Die of dat

Het heeft een tijdje geduurd, maar hier ben ik dan uiteindelijk met één van de nieuwe ideetjes die ik had voor mijn blog: regelmatig een taaltip geven.

Als je net als ik veel blogs leest, merk je hier en daar foutjes op (vooral als je daar erg gevoelig voor bent zoals ik). Niet dat ik nu ga beweren dat ik alles foutloos publiceer op mijn blog, want wellicht is dat ook niet zo (die nieuwe spelling is écht niet altijd zo eenvoudig). En het is ook niet de bedoeling om hiermee mensen te kwetsen die qua spelling niet zo sterk in hun schoenen staan.
Als mijn tips ook maar een heel klein beetje duidelijkheid kunnen scheppen in onze taal is dat voor mij voldoende.

Een foutje dat regelmatig terugkomt, is het gebruik van die of dat (zoals in het eerste deel van deze zin). Nochtans is dit een eenvoudige regel:

Het betrekkelijk voornaamwoord “die” verwijst naar de-woorden; “dat” naar het-woorden.

voorbeelden:

  • Het leven in de zeeën bestaat langer dan dat op het land.
  • De baard van m’n man is langer dan die van u.
  • De jas die ik gisteren kocht was goedkoper dan het hemd dat je vorige week kocht.

Uitzondering: In bepaalde gevallen kan ook naar een het-woord met “die” worden verwezen.De voorwaarden zijn dat het het-woord een persoon aanduidt en dat het gaat om een uitbreidende bijvoeglijke bijzin.

  • Zijn meisje, die bij ons op kantoor werkt, is met vakantie.
  • Het hoofd van de afdeling, die een eigen parkeerplaats heeft, kwam juist die dag niet met de auto.

Groetjes,

Billy

31 thoughts on “Taaltip 1: Die of dat

  1. Hier verliezen idd de meesten zich in. Velen kennen het verschil niet tussen een gewoon werkwoord of een voltooid deelwoord. En of het dat of wat moet zijn. Nou ja…nu klinkt het alsof ik foutloos schrijf 😉 Ik vind het een heel leuk initiatief, Billy!
    Liefs Kakel

  2. leuk Billy, de nederlandse taal is echt niet zó eenvoudig voor iedereen, en er zijn zóveel veranderingen geweest dat het haast onmogelijk is foutloos te schrijven, ik neem het graag ruim:-)

    leuk van jou om een handje te helpen,
    xxx

  3. Het zal mij worst wezen. Ik schrijf zoveel mogelijk foutloos en een kneus die daar op let. Weet wel dat onze taal de laatste jaren onderhevig is geweest aan vele veranderingen die het voor menig mens redelijk ingewikkeld heeft gemaakt . 😛

  4. Leuke nieuwe rubriek. Belgen zijn goed in taal dat blijft ieder jaar weer bij het groot dictee der Nederlandse taal. Meestal zijn het de Vlamingen die met de prijs naar huis gaan.

  5. Wel, ik vind het ook een leuk initiatief. Die of dat…ik gebruik ze volgens dat het goed/beter klinkt 😀 Maar vanaf nu zal ik er op letten, als ik het niet vergeet 😉

  6. Een leuk idee Billy!
    Al weet ik niet of ik een brave leerling zal zijn, want heel eerlijk gezegd maakt het mij weinig uit hoe goed of slecht iemand met taal is. Zolang ik begrijp wat er staat (en begrijp wat ik zelf schrijf) vind ik alles best.
    Maar wie weet spelen je tips door in mijn onderbewustzijn en zal mijn taal zich gaan verbeteren 😉

  7. Mierenneuken noem ik dat Billy.Tenzij iemand in plaats van hard,hart schrijft…dat vind ik ook wel erg.Of is het die vind ik ook wel erg?

dit vind jij er van...

