Birth-day

Ik zag net weer een aflevering van “Birth-day”, een programma op Eén.
Daarin gaat fotografe Lieve Blancquaert op zoek naar de omstandigheden waarin mensen in andere delen van de wereld worden geboren. Als kijker krijg je dan vaak heel ontroerende beelden te zien. Zoals vandaag ook, in de aflevering die zich afspeelde in Naïrobi, Kenia. Honderd kinderen per dag worden daar geboren in het plaatselijke ziekenhuis. Waar twee vroedvrouwen vaak handen tekort hebben om de bevallende vrouwen bij te staan. Meestal komen ze pas helpen als de pasgeborene al z’n hoofdje toont, of bevallen de vrouwen helemaal zelfstandig. Na de bevalling worden ze ook snel aan hun eigen lot overgelaten. Rijen moeders zitten hun pasgeborene iets verder de borst te geven. Onwaarschijnlijke beelden voor Westerlingen als wij.

Het is ook de sterkte van dit programma, een beeld te werpen op andere levensomstandigheden. Omstandigheden die het nog maar eens duidelijk maken dat wij hier écht wel goed leven, en niets te klagen hebben.
Naast de tv-reeks is er ook een expo met foto’s van Lieve, waarin een selectie uit de meer dan 50.000 foto’s die zij tijdens haar reis maakte wordt getoond. en heeft zij ook een boek geschreven over haar ervaringen.

Een aanrader voor maandagavond op tv!

Liefs,

Billy

27 thoughts on “Birth-day

  1. Ik ben naar de expo gaan kijken, zeker de moeite. Ben benieuwd naar de aflevering over Kenia, ik kijk altijd in uitgesteld relais als ik in het weekend langs ga bij mijn mama.

    • ik kan me heel goed inbeelden dat de expo de moeite is, Kris10. Dergelijke programma’s maken ze veel te weinig…
      De aflevering van vanavond vond ik tot nu toe één van de ontroerendste en schrijnendste.

  2. Ook wij zijn fan ! De eerste afleveringen waren een beetje ontgoochelend, omdat gefilmd werd in van die superdeluxe-ziekenhuizen, maar de laatste weken krijgen we ook een blik op de meer ‘gewone’ omstandigheden…

    • ok John, daar heb je wel gelijk in. Maar iedereen heeft hier wel recht op een minimum aan zorgen. Wat we in bepaalde afleveringen van deze reeks absoluut niet kunnen zeggen…

  3. Al over gehoord maar nog nooit gekeken.
    Maar ik zal het trachten te onthouden.
    In sommige landen heeft men helaas de kennis en luxe niet,
    dat weet ik van mijn dochter die soms met haar operatieteam naar Egypten e.a moet om daar bij te leren zelfs aan dokters hoe het allemaal kan.

  4. Hallo,
    Zo zie je maar hoe wij westerlingen op dat gebied de kroon spannen. Natuurlijk dankzij de ziekteverzekering en de medische kennis. Niet te verwonderen dat dit handenvol geld kost aan de maatschappij.

  5. Vergeleken met wat we in dat programma te zien krijgt hebben wij inderdaad niets te klagen. Die tentoonstelling zal ik proberen te zien, dat moet wel de moeite zijn want Lieve is een heel goede fotografe.

  6. Ik heb het aan me voorbij laten gaan maar dat heeft voor een stuk te maken met de persoon Lieve Blancquaert, die me niet zo ligt. En ik vermoed dat op dat moment ook “2013” op Vier komt en dat interesseert me geweldig..

    • iemand die het niet voor Lieve Blancquaert heeft….je bent de eerste die ik ken, Brubeck (en dat verbaast me wel)
      Vier is een zender waar wij zelden of nooit naar kijken, “2013” ken ik dus niet

dit vind jij er van...

