Klussen

In de beginjaren die we in ons huis woonden hebben wij een regenpomp voorzien, om vanuit onze regenput water te kunnen gebruiken om te schoonmaken en te wassen. Van dat wassen is nooit iets in huis gekomen, vrouwlief vond dat het water teveel stonk en vuil was. Aan dat euvel werd door het laten uitkuisen van de regenput een einde gemaakt, zodat er eigenlijk geen bezwaar meer was om het regenwater dus ook te gebruiken voor de was. Maar ook dat plan bleef maar uit. Tot we uit besparingsdrang eindelijk besloten om er maar eens werk van te maken. Gisteren besloten we dus om de wasmachine aan te sluiten op het kraantje dat al van in het begin voorzien was om regenwater naar de wasmachine te sturen, maar wat ik ook wrikte of deed…ik kon het niet open krijgen. Dan maar met een waterpomptang proberen, maar dat liep niet goed af: kraantje afgebroken en het water spoot eruit! Ik had natuurlijk een hele douche gekregen, en in de verwarring geroepen naar vrouwlief dat ze de hoofdkraan van het water moest dichtdraaien, terwijl ik met regenwater bezig was….hoe dom kan je zijn. Dan toch snel genoeg om de toevoerkraan van het regenwater dicht te draaien zodat de waterstroom uitbleef.

Om de wasmachine af te koppelen van het leidingwater moest die betrokken kraan natuurlijk dichtgedraaid worden, maar je raadt het al…ook dat ging niet. Kraantje compleet vast, en na wat meer kracht te zetten had ik het bovendeel in mijn handen. Zonder douche deze keer… 🙂

Intussen 2 nieuwe kranen gehaald en gemonteerd, en vanaf nu kan vrouwlief naar keuze wassen met leidingwater of regenwater… 😉

Groetjes,

Billy

 

20 gedachtes over “Klussen

  1. Aha, jij bent een echte doe-het-zelvert! Ik zou ook best de keus willen hebben uit kraanwater en regenwater. Kun je geen instructiefilmpje maken?? Ik kom gauw lezen wat je antwoord is 😉
    Fijne Pinksterweekend met veel mooi weer. Dan hebben wij het tenminste ook, want inmiddels ben ik bruin geworden van de regen: roestvlekken!

  2. Leuk voor een weblog, maar eigenlijk minder leuk om mee te maken.
    Trouwens, is het leidingwater bij jullie zo duur dat deze constructie rendabel is?

    • aangezien regenwater gratis is (als je de pomp + leiding even vergeet), is het altijd rendabel om het te gebruiken hé, J@n. En regenwater is ook zachter dan leidingwater, beter voor de was én voor de wasmachine!

  3. Hahaha, Billy het kan al eens serieus tegenslaan 🙂 Een goed idee om te wassen met regenwater, dat zal heel wat litertjes leidingwater schelen: kassa, kassa 😉
    Vrouw zijnde weet ik wel dat je af en toe eens aan weinig of niet gebruikte kraantjes moet draaien. Ooit hadden wij eens problemen met de hoofdkraan die we niet meer dicht kregen. De man van de waterleiding die een nieuwe kwam placeren gaf ons toen die raad….en ik heb het onthouden 😉

  4. Ik heb een déjà vu ;-). Na de vorige winter (niet die die nog bezig is) had ik een lekkende kraan in de berging. Alles bevroren en zo. Ik wou dat rap even fiksen. Uren later heb ik een buurman geroepen en die man kreeg het ook niet in orde. De wanhoop nabij, zo kun je het stellen. Maar ik heb een andere kraan geïnstalleerd en toen kwam alles goed. Een paar dagen later 😀

  5. Hallo Billy,
    Ja met de huidige prijzen van het leidingwater kan je inderdaad maar beter overschakelen op regenwater als dat mogelijk is. Bovendien hebben we de laatste tijd aan regenwater geen gebrek, er is een overvloed aan. Tja, kranen die lange tijd open of dicht staan komen inderdaad vast te zitten, met alle gevolgen van dien. We kunnen er uit ervaring van meespreken. Die dingen zitten gewoon muurvast en blijven meestal in stukken en brokken achter. Maar goed, het is allemaal hersteld, klaar dus om het weekend aan te vangen.

  6. Ja klussen moet ook soms eens gebeuren hé! Hier blijft de laatste tijd één en ander liggen omdat mijn ventje veel huishoudwerk van mij overneemt, en hij kan nu eenmaal ook niet toveren hé

  7. Je kunt nu in ieder geval een keus maken, vrouwlief dan, want jij repareert alleen de kranen en houdt er nog een natte douche aan over 😉 wat betreft het regenkraantje. Je bent een voorbeeld voor de Groene Partij in België. Of hebben ze die bij jullie niet?
    Fijn Pinsterweekend.
    Groetjes Mara

  8. Ja, die kraantjes moet je geregeld open en dicht draaien, maar wie doet dat nu ? 😉
    Hier geen regenwaterput en dat beklaag ik me nu, maar toen had ik er het geld niet voor …

dit vind jij er van...

