Gekroonde hoofden

Zoals iedereen intussen wellicht al weet, besloot koningin Beatrix van Nederland in april troonsafstand te doen ten voordele van haar zoon Willem-Alexander.

In ons landje gingen stemmen op dat koning Albert beter haar voorbeeld zou volgen, maar blijkbaar is hij dat nog niet van plan. Deze week las hij zijn koninklijke familie trouwens nog eens de levieten omdat hij bedroefd is door enkele recente gebeurtenissen. Hij vindt dat de hele koninklijke familie een voorbeeld moet zijn voor alle Belgen.
Heel wat Vlamingen liggen ook niet echt wakker van het koningshuis, en willen heel die show (op kosten van de gewone man) maar laten opdoeken.

Hoe denken jullie hierover?

Groetjes,

nieuwsgierige Billy

29 gedachtes over “Gekroonde hoofden

  1. ons koningshuis is in mijn ogen erg wereldvreemd. Vooral het gedrag van Fabiola met haar kloosters en haar stichting waar recent zoveel om te doen was doet me de ogen knipperen.
    Voor de kosten moeten ze het niet laten van mij want ik vrees dat een president en zijn gevolg ook niet goedkoop zou zijn, maar wel verkozen voor en door het volk.
    Of prins Philip ooit rijp zal worden voor de troon da’s een andere kwestie 🙂

  2. Bea is in dat opzicht “keuriger” dan Fabiola en kornuiten. Maar ze heeft wel op kosten van de staat haar boot voor enkele tonnen laten opknappen. Ach ja…beroemd zijn lijkt me ook niet makkelijk. Ik zou voor al het goud van de wereld niet bekend willen zijn. Wat denk je? Wordt prins Charles van Engeland nog eens koning???

  3. Heel eerlijk gezegd maakt het me allemaal niet zo heel veel uit. Koningshuis, republiek.. Maar ik moet ook daar aan toevoegen dat ik niet echt de meerwaarde zie van het hebben van een koning anno 2013.

  4. Ik ben niet superkoningsgezind maar toch wel gehecht geraakt aan Beatrix. Ik geef haar groot gelijk dat ze het stokje (de kroon) nu overdraagt. De monarchie kost wel veel geld maar of een president het beter zou hebben gedaan… En nu maar afwachten hoe Alexander en Maxima het gaan doen.

  5. Sorry.Bericht was al vertrokken.Ik vind dat Albert ook de fakkel moet doorgeven.Filip is er wel klaar voor waren wij bij onze eerste job zo volmaakt.Een president zou nog meer kosten en gekozen door het volk??Politiek daar zit altijd een reukje aan.

  6. Dat hele koningshuis kan me gestolen worden! Wat voor meerwaarde geven ze aan ons land? Ze zijn totaal wereldvreemd die mensen. Laat ze hun “salaris” om te beginnen maar eens halveren én laat ze ook belasting betalen, net als de “gewone burger”. Nee, ik kan weinig sympathie voor ze opbrengen.

  7. wilt albert de fakkel doorgeven, moet filip er klaar voor zijn en dat is iets waar de meeste belgen aan twijfelen (zie polls van de laatste dagen).
    ik vind het idee van rik torfs nog niet zo slecht;
    “bij de splitsing van het koningshuis hoop ik dat wij in wlaanderen prins laurent krijgen.” 😀

  8. Opdoeken! Die mensen hebben totaal geen nut. Ik heb persoonlijk niets tegen hen maar ze moeten toch niet méér doen dan af en toe hun gezicht laten zien bij het doorknippen van een lintje, een keer een handtekening zetten en verder ons geld opdoen zonder dat ze ervoor gaan werken.

  9. Ik heb niet zo’n hoge pet op met het Koningshuis! Zeker gezien de dotaties een deel van het gat in de begroting zouden kunnen dichten (maar neen), en dit terwijl wij volgens CD&V (gisteren op de radio) weer wat langer mogen gaan werken, om ervoor te zorgen dat het land niet nog meer schulden krijgt! Dus voor mij mag dat gerust afgeschaft worden! Net als de decadent hoge lonen voor Ministers en co. Mogen de Flip en co ook gewoon tot hun 70 (bij wijze van spreke) gaan werken voor nen baas! NAH!!

    Liefs,
    Lotte

  10. Ik weet niet hoe het in België er aan toe gaat, maar van mijn mag het koningshuis in Nederland ook wel wat meer kosten betalen. Wij alles ophoesten en hun met de rijkdom lopen..
    Ik heb de aftreden van Beatrix niet gezien, vond de bekendmaking van de nieuwe namen voor Rock Werchter een stuk belangrijker 😉

    Liefs!!

  11. Hallo,
    Dat ons vorstenhuis maar eens zijn blikken richt naar Nederland, vooral wat betreft het taalgebruik daar. Maar ach, in het verleden werd het Vlaams in België altijd aanzien als de taal voor de boeren en het Frans voor de rijke stinkerds die het voor het zeggen hebben. We hebben ondertussen gezien toto wat het uiteindelijk allemaal heeft geleid. De Vlaams sprekende boeren spijzen de kas en de anderstaligen gaan er mee lopen. Solidariteit noemen ze zoiets. Bovendien, volgens de grondwet verloopt alles hier volgens de scheiding der machten… terwijl de regering onderzoekscommissies opricht en zich bemoeit met de benoeming van leden van de uitvoerende macht. Quid scheiding? Het heilig huizeke in Laken kost miljoenen, maar men koopt er villa’s, boten en men ontduikt de fiscus. Moet kunnen in dit landje van melk en honing…

  12. Laat ons land maar een koninkrijk blijven, wie weet maken we dan nog mee dat we een koningin krijgen 😉 Er wordt gezegd dat Filip er niet klaar voor is om de taak van Albert over te nemen. Pfff, klaar voor wat? Om af en toe eens ergens zijn hoofd te tonen? Zo moeilijk lijkt dat me niet 🙂

  13. Ik ga Koningin Beatrix missen.Als je koningin/koning bent of gaat worden gedraag je dan ook zo.Ik kan het nog niet voor me zien,Koning Willem Alexander en Koningin Maxima……

  14. Dag Billy,
    Al eens goed gekeken en geluisterd naar die narren Filip ‘ik wil koning worden’ en Laurant ‘met de hondjes’ !
    Om maar te zwijgen van de seniele koning die zijn eigen buitenechtelijke dochter niet wil erkennen, de Vlamingen in elke toespraak schoffeert, en liefst van al in La Douce France zit of op zijn bootje in Sicilië …
    Het grote verschil met een president is dat je iemand die je niet kent moet kiezen, die echter wel afgezet kan worden. Bij een monarchie kan je niet iemand kiezen die je niet kent en die niet afgezet kan worden! Bij een president wordt ook niet de hele familie voorzien van inkomsten waar ze niets voor hoeven te doen !
    Een president wordt tenminste democratisch verkozen.
    Een koningshuis is een overblijfsel van een compleet voorbij tijdperk.
    Ocharme al die Vlaamse huisvrouwen die hun prinsen en princessen in de boekskens zouden moeten missen 😉

    En gij nieuwsgierige Billy, ik ben benieuwd wat jij er over denkt?

  15. van mij mogen ze gerust het koningshuis opdoeken
    Ik heb het altijd onrechtvaardig gevonden dat die familie op onze kosten leeft, enkel en alleen omdat ze uit het goede gat komen… 😉
    Ze kosten ons enorm veel geld, zelfs een president en zijn gevolg zouden maar een fractie van dat bedrag kosten.
    Maar zelfs een president hebben wij toch niet nodig? We hebben een eerste minister die de regering leidt, en dat volstaat voor mij. Dat ze het maar eenvoudig houden, is de goedkoopste oplossing.
    Dus alle nieuw geboren koninklijke familie gewoon van de lijst met steun schrappen, en zo die hele show langzamerhand laten uitdoven!

  16. Ha Billy,

    Ik vind het wel wat hebben een koningshuis. Maar ja, het kost ook behoorlijk wat. Toch denk ik dat als we een republiek zouden zijn dat ook enorm veel zou kosten. Dus laten we het maar zo houden. Mooie uitspraak van jou: las zijn familie de levieten…

    Ach ja, ik heb er respect voor dat Beatrix haar ambt overdraagd want zoals in Engeland dat Charls als bijna bejaard is als hij de troon mag bestijgen vind ik niet normaal….

    groeten Inge

  17. Het is hier al gezegd, ons koningshuis is wereldvreemd, dan straalt er in Nederland meer van af en of het IQ van Philippe voldoende is daar heb ik mijn twijfels over, maar ik vermoed dat ook daar de vrouwelijke lijn de rol zal overnemen zoals Fabiola deed met Boudewijn,…….

  18. Ik denk:
    a. dat Albert van alle leden van het Belgisch koninklijk huis de beste is.
    b. dat de regeringen sterk genoeg zijn om de democratie te handhaven.
    c. dat een president ook veel kost en dan elke vier jaar opnieuw.
    d. dat een koning(in) derhalve meer stabiliteit brengt.
    e. dat een koning(in) qua goodwill heel wat economisch belang dient.
    f. dat ik om al die redenen denk: houd Albert tot zijn dood aan
    g. en houd zijn telgen zo veel mogelijk koest opdat ze niets breken.

dit vind jij er van...

