DNA databank?

In “Volt“, een interessant en soms onthullend tv-programma op Eén, werd deze week de vraag gesteld of het wenselijk is om van elke pasgeboren baby het DNA in een databank te bewaren. Voorstander hiervan, de strafpleiter Damen, ziet hierin een uitstekend middel om misdaden sneller op te lossen en ook eventuele onschuldigen te bevrijden van hun verdenking. Geneticus Jean-Jacques Cassiman is principieel tegen, alleen maar omdat dit een aanfluiting van de privacy zou betekenen, een recht dat ook in onze Belgische grondwet verweven zit. Een interessante discussie, waarvan ik ook wel ‘s jullie idee hierrond wou weten. Daarom plaatste ik voor het eerst een poll, vul je die even in? Natuurlijk mag je in een reactie ook uitgebreider je mening ventileren… ;-)

Groetjes,

Billy

23 reacties op “DNA databank?

  1. Suske zegt:

    Damen heeft het volgens mij bij het juiste eind. Hoe meer je over iemand weet, hoe beter je bepaalde onderzoeken kunt doen, zowel op strafrechtelijk als op medisch.

  2. klaproos zegt:

    ik stem nee,
    maar hij/zij die wat uitvreet méteen erin:-)

  3. Ik ben ook voorstander,…..en privacy is zo relatief,……maar men geeft iedereen de illusie!!

  4. J@n. zegt:

    Er kunnen bewust fouten mee worden gemaakt en onbewust nog veel meer. Wat te denken van het feit dat wanneer de ene persoon de andere ook maar aanraakt er wat DNA bij elkaar achterblijft en dat kan bij een onderzoek heel verhelderend zijn, maar meer nog het tegendeel! En daarbij komt inderdaad de privacy in het geding, het wordt toch al hoe langer hoe meer “Big Brother”.

  5. Desire zegt:

    Met DNA kun je wel veel bereiken, kijk maar naar de moord op Marianne Vaatstra. Dankzij een oproep aan mannen die in de directe omgeving van Marianne woonden om mee te doen aan een grootschalig DNA-onderzoek, is ontdekt dat de moordenaar van Marianne maar 2,5 km maar verderop woonde …
    En privacygevoelig? Tja, misschien als je iets op je kerfstok hebt ;-)

  6. Joke zegt:

    Voorstander, als de doelstelling(en) van deze databank duidelijk omschreven/afgebakend en ethisch verantwoord zijn. Maar het is geen simpele kwestie. Wellicht hebben de tegenstanders ook degelijke argumenten en trek ik mijn conclusie te vlug (wegens onvoldoende kennis van zaken).

  7. Joris zegt:

    Hallo,
    Eigenlijk is al dat gedoe rond dna niet echt nodig, vermits er heel wat andere zaken bestaan om iemand te identificeren. Neem nu de vingerafdrukken, die zijn bij iedereen uniek. Al jarenlang wordt gevraagd om van iedereen de vingerafdrukken te nemen, bijvoorbeeld bij het bereiken van de leeftijd waarop een eerste identiteitskaart wordt afgeleverd. Zo wordt iedereen ook gelijk geschakeld voor de wet en is de privacy voor iedereen gelijk. Blijkbaar lukt dat niet in ons land, er is immers politieke moed vereist om zoiets voor te stellen. Iets wat onze politici blijkbaar niet hebben… politieke moed.

  8. ZON-nebloem zegt:

    deze week is er door die dna test nog een verkrachter gevonden, zijn nut heeft het wel, maar ze kunnen dat ook via vingerafdrukken enzo, dus heb ik misschien wel ingevuld

  9. micheleeuw zegt:

    Ik stem ‘nee’ want hoe nobel de redenen ook zijn, het zou toch weer misbruikt worden …

  10. bea zegt:

    Ik ben geneigd om ‘ja’ te zeggen maar mss moet ik er eerst maar eens iets meer over zien te weten te komen alvorens ik mij definitief uitspreek. Zodus, ‘misschien wel’ momenteel.

  11. ‘t zou inderdaad heel wat onderzoeken uitsparen en dat niet alleen in gerechtelijke kringen.
    ik stem dus ‘ja’.

  12. Ik heb misschien gestemd. Ik sluit me bij J@n. aan. Groetjes Ria

  13. Ollie zegt:

    Ben daar volledig mee eens Billy !

  14. Kay zegt:

    Mijn maatje zegt het hier al,
    daarom pollde ik misschien … ik deel zijn mening.
    Een neen zeg ik hierop omdat ik denk dat het misleidend kan zijn,
    en ja om misdrijven te voorkomen.
    Maar het spreekt zichzelf tegen naar mijn inziens.
    Groetjes ♥

  15. platoonline zegt:

    Met verbazing kijk ik naar het aantal ja-stemmers. Zo naïef. Het gaat er niet om of je iets hebt uitgevreten. Babies hebben trouwens nog niks uitgevreten maar over hun hoofdjes heen wordt hun privacy al geschonden. Dan laten ze ze daarna nog even dopen en het kind heeft meteen ook een religie. Hoe ziek is de maatschappij dan.

    Ik ben voor privacy. Bovendien weet je nooit of er nog eens regiems komen (en zeg NIET dat het nooit kan gebeuren he, WO II is nog niet ZO lang geleden) die misbruik maken van gecombineerde databanken. En ja, ik weet dat wij nu overal al gegevens hebben staan. En nee, ik ben niet tegen omdat ik iets op mijn kerfstok heb. Dat soort reacties is mij even te simpel.

    Tegen dus. En ik zal nooit, nooit voor zijn.

  16. ingridblogs zegt:

    Misschien…ook omdat ik er te weinig van weet en het daarom ook nog niet vertrouw.

  17. Liann. zegt:

    Ik ga voor ‘misschien wel’. Ik weet er te weinig over om er echt ja of nee op te kunnen zeggen.

  18. chrissebie zegt:

    Ik heb ook ja gevoted! De wet op de privacy is toch al langs alle kanten om zeep! Als het erop aan komt, kunnen en mogen ze alles uitpluizen.

  19. Redstar zegt:

    Ik stem ten alle tijden NEE.
    Waarom? Ik denk dat ieder mens dat wel kan begrijpen.

  20. Redstar zegt:

    Ik vind het overigens versrikkelijk te zien hoeveel mensen ja stemmen.

  21. LJ zegt:

    Nee, ik ben het er niet mee eens. Zelfs als er DNA wordt gevonden op de crime scene, kan het er nog door iemand zijn neergelegd en als men via die databank dan bij jou uitkomt, mag jij het wel gaan uitleggen… Iemand is onschuldig tot het tegendeel wordt bewezen, maar jammer genoeg gebeuren er heel veel fouten.
    Mijn DNA is van mij en daar moeten ze vanaf blijven.
    Ik vind wel dat je mensen de keuze moet kunnen geven: als je jouw gegevens erin wil, wel prima zo. En als je betrokken bent geweest bij criminele feiten, vlieg je er sowieso in en dat mag voor mijn part ook op wereldvlak worden verspreid.

dit vind jij er van...

