Abdijbieren

Zaterdag stond er weer een bierproeverij op het programma van onze bierproefvereniging. Deze keer kwamen Abdijbieren Dubbel aan bod. Het betreft een 2-delige proeftest, want binnen 2 weken volgt het 2e deel. Zaterdag waren er 8 bieren te proeven, en toen de proef afgelopen was stelde ik vast dat mijn stemgedrag redelijk goed overeenstemde met de meerderheid van de proevers. Dit was het resultaat van deze blindproeftest:

  1. Grimbergen Dubbel (mijn score: 6/10 – behaalde plaats in test: 5)
  2. Saint Martin Bruin (mijn score: 9/10 – behaalde plaats in test: 2)
  3. Ename Dubbel (mijn score: 8/10 – behaalde plaats in test: 7)
  4. Bornem Dubbel (mijn score: 7/10 – behaalde plaats in test: 6)
  5. Petrus Dubbel (mijn score: 6/10 – behaalde plaats in test: 8)
  6. Ter Dolen Dubbel (mijn score: 10/10 – behaalde plaats in test: 1)
  7. Leffe Bruin (mijn score: 9/10 – behaalde plaats in test: 4)
  8. Maredsous Bruin (mijn score: 9/10 – behaalde plaats in test: 2)

Ter Dolen Dubbel haalde dus de 1e plaats in deze proeverij. Een aanrader voor de liefhebbers van een lekker bruin abdijbiertje!

Groetjes!

Billy

β™₯

29 gedachtes over “Abdijbieren

  1. Ik ben een leek op het gebied van bier. Dus ik vind het allemaal goed. Belgen zijn goed in bieren. Beter dan Nederlanders, zegt men.
    Dus jouw winnaar zal terecht zijn. Maar ik ken er niet een van. Ach ja…..

  2. Hallo Billy,
    Alhoewel we hier ten huize de voorkeur geven aan een glaasje wijn of cava, moet gezegd, dat een Leffe dubbel ook wel tot onze lievelingsbieren behoort. Natuurlijk bestaat er wel heel wat zwaarder spul, maar ja het moet deftig blijven. Recent proefden we in Gent het nieuwe Gruutbier, dat sedert kort opnieuw wordt gebrouwen in het centrum van de stad. Er bestaan een viertal soorten, naargelang het alcoholgehalte natuurlijk. Beslist een aanrader om deze brouwerij eens te bezoeken, gids ter plaatse en degustatie inbegrepen. Wat je vraag betreft, op de rommelmarkten zoeken we vooral naar diecast politievoertuigen schaal 1/43, Betty Boop spulletjes, oude Spaanse pesetas, postkaarten inzake het Ardennenoffensief en bidprentjes voor de stamboom. Het lukt natuurlijk niet altijd om iets te vinden.

  3. Arme tobberd om zoveel biertjes te “moeten” proeven πŸ˜‰ Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik nooit bier drink en maar twee abdijbieren van naam ken. Zwakke score, hΓ¨?
    Maar…gefeliciteerd met de WK titel van Gilbert. Dat zal je Belgische hart toch goed doen (en terecht!)

dit vind jij er van...

