LEGO

Vorige maand vierde LEGO zijn 80-jarige bestaan. Wat oorspronkelijk begon met houten blokjes, werd in 1947 omgezet in plastic blokjes. Niet in de vorm zoals we die nu kennen, maar met ronde noppen aan de bovenzijde. Pas in 1957 patenteerde LEGO de blokjes zoals die er nu uit zien.  Voor de jongere kinderen werden in 1969 de DUPLO-blokken gelanceerd. Regelmatig verschijnen ook nieuwe reeksen blokjes.

Enkele weetjes over die wereldbekende blokjes:

  • met 6 standaard legoblokjes van 2 x 4 noppen zijn er maar liefst 915.103.765 combinatiemogelijkheden (en nee, heb ik niet zelf uitgerekend…daar bestaan slimmere mensen voor dan ik… 🙂 )
  • de naam LEGO is afgeleid van het Deense “Leg godt”, wat “speel goed” betekent
  • de eerste plastic Legoblokjes werden gemaakt uit celluloseacetaat, dat sinds 1963 vervangen werd door het veel stabielere ABS (Acrylonitril butadieen styreen)
  • oorspronkelijk bestonden enkel witte en rode blokjes, daarna werden groene en gele blokjes gemaakt, en de modernste kleuren zijn lichtgroen, lichtblauw en oranje
  • in 1968 werd attractiepark “Legoland” geopend in Billund, Denemarken
  • Op 5 augustus 2011 nam de ruimtesonde Juno drie speciaal vervaardigde LEGO-figuurtjes, die Jupiter, Juno en Galileo Galilei voorstellen, mee naar de planeet Jupiter.
  • met MLCad kan je op de pc 3D voorwerpen maken met Legoblokjes
  • op YouTube staat een mooi filmpje waarin de geschiedenis van LEGO mooi uit de doeken wordt gedaan (helaas enkel in het Engels):

Ik kan me niet herinneren dat ik met LEGO speelde toen ik klein was (ik herinner me meer de Matchbox-autootjes), maar voor onze kinderen kochten wij indertijd heel wat van die kleurrijke blokjes. Die scherpen de creativiteit aan, en biedt ook aan de vaders de mogelijkheid om hun kunnen te demonstreren. Het liefst maakte ik er grote torens mee die ik dan onder de bewonderende blikken van de kids neerhaalde. Benieuwd of oma hier het op prijs zal stellen als ik zo’n torens maak voor kleinzoon Mero…

Groetjes!

Billy

27 gedachtes over “LEGO

  1. Als ik aan LEGO denk, denk ik aan mijn broer. Weken, maanden, jaaaaren was hij er zoet mee. Monteerde er kleine motoren in, zodat het een en ander kon bewegen. En als we ruzie hadden, konden we de blokjes ook lekker naar elkaars hoofd smijten…
    Grappig dat ik nu net pas lees waar de naam vandaan komt!

  2. Kijk er van op dat Lego al zo lang bestaat. Zelf heb ik daar niet meegespeeld als kind maar mijn kinders waren daar uren zoet mee….als ze er elkaar niet mee bekogelden. Die blokjes staan nog steeds hier op zolder, voor de volgende generatie 😉

  3. lego en playmobil .. het allermooiste speelgoed op aarde, als je ’t mij vraagt! 🙂

    onlangs zijn hier de ”primo’s” weer vanonder het stof gehaald (supergrote legoblokken voor een supercreatief kleinkind!)

    veel bouwplezier, billy, met langs de zijlijn heel veel bewonderende blikken! 😆

  4. Ik speelde er heel graag mee, mijn favoriet was het kasteel inclusief draak. Tegenwoordig zijn er zoveel mogelijkheden waar die 2*4 noppen blokjes geeneens meer in voor komen, vind ik wel jammer, er wordt veel minder aan de verbeelding en de creativiteit van kinderen overgelaten. Mijn vader speelde als kind ook met lego, mijn grootouders hebben nog een verzameling blokjes op zolder liggen.

  5. Nee, met lego heb ik nooit gespeeld, maar Joost wel!! Dozen vol heb ik hier staan op zolder! Maar ook Iris heeft veel met Lego gespeeld, met Belville, ook zo leuk! Lego is tijdloos, ik bewaar het dan ook!

  6. In New York in een enorme grote Legowinkel geweest ! Duizenden soorten in grote bakken , met code . Honderden volwassenen met briefjes met de nummers op die ze nodig hebben . Mensen die constant de dozen bijvullen ! Ze worden door gewicht betaald ! Ongelooflijk schouwspel , grote mensen met lego’s ! 😉

  7. Hallo Billy,
    Tja voor zover ik mij kan herinneren, hadden we thuis wel degelijk zo een legopakket, meer bepaald een benzinestation met dito voertuigen. Uiteraard kon je met het geheel de nodige verbouwingen doen en naar eigen goeddunken iets anders in elkaar knutselen. Vandaag de dag geeft de jeugd de voorkeur aan computergames en verdwijnt een beetje de inventiviteit van het spelen. Toch hebben we leuke herinneringen aan dat soort tijdverdrijf.

dit vind jij er van...

