Ontvrienden

Van vriendschap wordt volgens mij verwacht dat er een wederzijds respect en genegenheid is. En met genegenheid bedoel ik sympathie voor elkaar. Dus lijkt het mij ook logisch dat er een soort band en verlangen is, die in beide richtingen werkt. Als die vriendschap afglijdt naar éénrichtingsverkeer, lijkt het mij dan ook beter om die band te verbreken. Ontvrienden noemt men dat (in 2009 nog woord van het jaar!).

Met de overvloed aan nog te lezen logjes in m’n feedreader, vond ik het een passende gelegenheid om dat ontvrienden maar eens toe te passen. De logjes waar ik voorheen las, maar nooit een tegenbezoek van kreeg, heb ik gewoonweg verwijderd. Ik merk vanzelf wel of ik daar gemist word of niet. En zo is die feedreader weer helemaal werkbaar geworden…;-)

Groetjes!

Billy

59 gedachtes over “Ontvrienden

  1. goh, mij maakt dat eigenlijk niet zo veel uit. er zijn blogs waar ik iedere dag ga lezen (of toch als ik tijd heb) gewoon omdat ik van de schrijfstijl of onderwerpen hou, waar ik soms eens reageer, andere waar ik veel reageer (gewoon een discussie of zo) en daar zijn er bij die nog nooit bij me geweest zijn.
    dan zijn er andere blogs waar ik ga lezen, wat achterlaat, soms eens serieus, soms eens zeveren, en die ook bij me komen, en net hetzelfde doen, en er is een soort “band” (enfin, een groot woord), maar je kan als eens bijleren of lachen.
    maar ik ondervind van mezelf dat ik als ik weinig tijd of zin heb ik sneller de blogs links laat liggen die veeleer op een soort “wederdienst” steunen, waar de reactie nooit anders is dan een “goeiedag” of zoiets vaags (waaruit blijkt dat er niks van hetgeen ik plaatste gelezen of beluisterd werd), maar enkel en alleen dient als “klantenbinding”.
    soms volg ik zo een tijdje een blog (en ik zet eigenlijk nogal snel een blog in mijn blogroll, té snel eigenlijk) en na enige tijd blijkt hij me toch niet zo te interesseren dan ga ik minder en minder.

    • zelfs zonder dat langskomen, blééf je in m’n reader staan hoor, Hanneke. Ik ga toch één van mijn favoriete logjes niet ontvrienden hé!

      😉

  2. ik zie wel of ze terugkomen of niet.
    als er wederzijdse interesse is zet ik ze na verloop van tijd op mijn blogrol.
    de overige vergeet ik om te bezoeken en zo dood het vanzelf weer dood.

  3. Groot gelijk. Een paar keer minder reacties van blogrollers vind ik geen probleem, maar op de lange duur word ik het ook zat. Met een druk op de knop – tjakka! – veeg ik de link weg. Eerlijk gezegd ligt het ook een beetje van mezelf. Net als bij Maddox: sommigen zet ik net iets te snel op mijn blogroll. Kortom: we zijn allemaal net echte mensen 🙂 Maar ik lees graag bij je, Billy.

  4. Goed zo! Ook hier gaat af en toe eens flink de bezem er doorheen. Niets mis mee, je kan moeilijk aan iedereen je energie en aandacht geven toch?

  5. Ik heb ook meer blogs in mijn reader staan dan dat ik tegenbezoek krijg. Een goed idee om daar eens met de bezem doorheen te gaan.
    Sta ik nog in je lijst 😀

    • ik doe het niet zoveel, ook al omdat ik bij logjes waar ik recentelijk reageer altijd wat geduld oefen voordat ik ze in m’n reader opneem.
      Maar af en toe is het inderdaad wel nodig…

  6. Ik kan mij hier helemaal in vinden Billy. Het zijn juist de reacties en die wisselwerking onderling van bloggers wat bloggen zo leuk maakt. Ik had onlangs dezelfde ervaring: reageren bij één en dezelfde persoon maar never nooit geen reacties op m’n blog, gevalletje desinteresse of alleen met zichzelf bezig zijn. Dan ook maar meteen hoppa, verwijderen die handel! Maar klopt het dat hier geen blogroll (meer) te zien is?

    • daar treed ik je volkomen in bij, Desire!
      En ja, je bent trouwens de eerste die het opmerkt dat die blogroll verdwenen is. Ik vind het ook niet echt een meerwaarde en wil diegene die ik (onterecht?) ontvriendde niet voor het hoofd stoten… 😉

      • ha Billy, dat is ook zoiets, die blogroll! op mijn blog is dat eigenlijk eerder een hulpmiddel voor mezelf omdat ik niet van iedereen een melding krijg, en ik dan eens de roll overloop (dat is eigenlijk ook de reden waarom ik links nogal snel toevoegde, maar nu maak ik eerst een tijdje een icoon in mijn werkbalk aan om betreffende blog te volgen). maar zoals je aanhaalt zijn mensen dan wel eens op hun tenen getrapt en vragen via mail om uitleg. niks mis mee, en ik zeg het dan ook rechtuit maar soms valt dat slecht…en net dat begrijp ik ook niet, of een blog nu wel of niet op mijn blogroll staat heeft toch totaal niks te maken met de kwaliteit van die blog? net zomin als mijn mening over die blog!
        ‘k weet niet, vroeger zat ik hier, liet mijn fantasie of verbeelding of gedachtegang de vrije loop en schreef gewoon wat er in me opkwam; dat ik waarschijnlijk de enigste was die hier soms zat te schreien van het lachten met en om mezelf maakte me geen moer uit, ik had de grootste lol van de wereld!
        en dan kreeg ik een paar maanden terug felicitaties van wordpress, toen ik een hoop 1000hits had of zo, en ik begon er op te letten, en begon die cijfers in de gaten te houden, en begon rekening met lezers te houden en de fun werd minder en minder en de dwang om te bloggen groter…toen ik echt een afkeer begon te krijgen viel het me pas in, dat ik mijn blog en mezelf te serieus begon te nemen.
        toen heb ik een paar maal serieus overwogen te stoppen.
        maar ondertussen heb ik het begrepen, kijk ik nooit meer naar de hits, schrijf als ik zin heb, waarover ik wil, hoe ik wil en inderdaad, de fun komt terug.
        wat ik bedoel is dat ik heel dat bloggen allemaal zo serieus niet neem, het is een hobby, ter ontspanning.
        komen er mensen lezen, vind ik ok, reageren er mensen, fijn, vooral als er interactie is; maar komen er mensen enkel lezen omdat ik terug zou komen dan wacht hen misschien een teleurstelling, want dat hou ik toch niet vol als uw blog me niet echt kan boeien (maar nogmaals: dit is dan een strikt persoonlijke mening, en heeft echt niks te maken met de waarde van uw blog).

  7. Awel, ik ben ook volledig de mening van Maddow toegedaan. Het ontbreekt me soms aan tijd en dan lees ik wel via de reader maar komt het er niet altijd van om een reactie te posten. Het is wel dat je zo het aantal te lezen posts op je reader vermindert maar er is geen verplichting om ze ook allemaal te lezen hé Billy. Ik geef toe dat er in mijn reader regelmatig posts ongelezen verdwijnen onder de ‘alles gelezen knop’ en dat het dan vooral om de blogs waarmee ik minder/geen binding heb maar die toch leuk schrijven of al eens een interessant onderwerp behandelen gaat. Zo zie je maar dat ieder een eigen schrijfstijl heeft maar ook een eigen leesstijl. 🙂

    • ik bekijk dan wél alle logjes die ik nog niet las, maar je merkt al vlug of ze interessant genoeg zijn om erop te reageren of niet hé, Nana.
      Zomaar logjes dumpen doe ik niet…

      • Ja bekijken natuurlijk wel maar ik lees die dan diagonaal. Een vrouw kan dat hé Billy. 😉 Let wel, dat doe ik nooit bij de blogjes die in mijn favorieten staan. Een goede indeling van de reader doet dus al het halve werk. 🙂

  8. Hm, vorige reactie komt er niet te staan, vreemd. Dus wat ik zei, ik bezoek niet altijd alle blogs die bij mij langskomen, maar meestal wel. Ik bezoek ook een deel blogs die bij mij nooit iets achter laten, daar geef ik niets om. Ik laat ook niet altijd iets achter ook al heb ik de blog gelezen, omdat in de reacties alles al geschreven staat.

  9. Ik heb dit proces ook al eens doorlopen. En ook in real life heb ik het contact met iemand verbroken die me ooit heel dierbaar was. Maar de frustraties (dat het altijd van mijn kant moest komen de laatste jaren) waren te groot!! Veel verdriet over gehad en nog is het een zere plek op mijn hartje…

    groeten Inge

  10. Ik geef je groot gelijk Billy, dat je je log opschoont. Niet alleen in het echte leven, maar ook in digitale vriendschappen is het geen “Eén-richtings-verkeer”. Nu verwacht ik niet dat je op elke blog reageert, kom ik bij jou ook niet doen, maar kom wel regelmatig langs en reageer zeker als de inhoud mij interesseert.
    Groetjes
    Mara

  11. Ik vermoed dat ik mijn blogrol ook dringend moet bijwerken. Sedert ik met een Feeder lees heb ik het uit het oog verloren.
    Ik zet niet altijd een reactie maar dat komt wegens tijdgebrek of omdat het een logje is van enige tijd geleden.
    Zelf heb ik graag reacties waarop ik ook steeds weer reageer. 🙂

    • ik krijg ook graag reacties op mijn reacties, daarom sla ik de links naar mijn reacties altijd op in een Word-documentje, waar ik nadien altijd nog ’s check of er een tegenreactie kwam. Sommige reacties vragen niet om een tegenreactie, maar andere dan weer wel…

      • ha, ik heb nu eindelijk ook eens die google reader geprobeerd, is inderdaad een stuk gemakkelijker (en accurater) dan die mailmeldingen. maar net wat je hier aanhaalt mis ik wel, een melding bij reacties. maar ik begrijp niet echt hoe je dat bedoeld met een word-document? (nee, niet echt van de rapste, maar ik werk er aan :-)) fijne dag!

  12. Laatste tijd weinig zin en tijd om te bloggen al lees ik sommige blogs nog wel..reageren doe ik niet zo vaak meer als voorheen.de tijd ontbreekt me simpelweg.
    Heb pas ook weer wat weblogs verwijderd,maar die van jou blijft er staan;)
    Fijn weekeind met liefs van mij…;)

  13. Ik lees wel vaak mee, maar laat niet altijd een reactie achter. Net zoiets als bij mijn eigen beste vriendin, we zien elkaar wel eens twee weken niet, maar weten toch dat het goed zit…

dit vind jij er van...

