Alain Barrière – Elle était si jolie

In mijn kinderjaren baatte onze moeder een café uit. Een gewoon dorpscafé waar het nog de gewoonte was dat de postbode en de melkboer er tijdens hun ronde een stop hielden om hun dagelijks jenevertje te consumeren. Het café werd best wel druk bezocht, en daar was de geregelde aanwezigheid van mijn nichtjes niet vreemd aan. Mijn nichtjes die in het Franstalig landsgedeelte woonden, kwamen af en toe bij tante een handje toesteken. En zoals zo vaak het geval is in horecazaken, lieten die twee schoonheden de zaken nog wat beter draaien. Dat er bij ons in het café regelmatig schoon volk te zien was ging dan ook als een lopend vuurtje door de omgeving (en ook verder!). Het café kreeg dan ook een stevige reputatie, waarbij ook vaak bekend volk over de vloer kwam. Af en toe kregen we dan ook bezoek van de voltallige ploeg van SV Waregem (waarbij vooral charmeur Giba de harten van m’n nichtjes wist te beroeren), en ook bekende wielrenners zoals Rik van Looy wisten ons café te vinden.
In die tijd was het ook gebruikelijk dat de muziek nog uit de jukebox kwam, en doordat mijn nichtjes vaak kwamen helpen, zorgden zij ook voor de platenkeuze. Eind jaren ’60, begin ’70 was er veel rock ’n roll met Buddy Holly, Paul Anka, Elvis Presley, maar de jukebox bevatte ook heel wat Franstalige muziek zoals van Salvatore Adamo, Joe Dassin, Johnny Halliday, Dalida…enz.
Het valt dus ook niet te verwonderen dat ik qua muziekkeuze wat “gevormd” werd, door wat er toen aan muziek beschikbaar was, en daar hoort die Franstalige muziek ook bij.
Dit liedje van Alain Barrière is zo’n pareltje. “Elle était si jolie” was op het Eurosongfestival van 1963 de inzending voor Frankrijk en haalde daar de 5e plaats. Hoeft het gezegd dat dit nostalgie is naar m’n jeugdjaren… 😉


Dit logje kwam tot stand naar aanleiding van een reactie bij Lien, en valt ook onder de categorie “Billy intiem” waarin ik (figuurlijk) wat meer bloot geef over mezelf…
Muzikale groetjes!

Billy

Meer weten over mijn muzieksmaak: klik hier
Mijn muziekcollectie: klik hier

32 gedachtes over “Alain Barrière – Elle était si jolie

  1. Die muziek heeft me op wat uitzonderingen na nooit zo gelegen en het soort kroegjes waar je het over hebt ken ik nog wel van vroeger.
    Overigens, er staat me bij dat in België een tijd is geweest dat er in de café’s geen sterk alcoholische dranken geschonken mochten worden, dus of de bakker en de postbode er een jenevertje dronken?

    • ik kan me niet echt herinneren of die sterk alcoholische dranken toen verboden waren hoor, J@n. Het kan best zijn dat die fles uit een verborgen hoekje opgedist werd… 😉

  2. Alain Barrière was één van mijn moeders favorieten 🙂 Met die muziek vanuit jullie jukebox ben ik grootgebracht, ik hoor het nog steeds graag en te bedenken dat ik ooit een zware hardrock-fan was 🙂

  3. als ik dit hoor ken ik het , maar de naam zegt me niks.
    maar de jukeboxen herinner ik me, ik draaide dan altijd ne goeie rocker :o)
    Een vriendin van me heeft zo’n jukebox thuis staan en daar kan je gratis draaien, heerlijk

  4. Ik ben ook opgegroeid in een café. Deels dan toch want mijn moeder werkte 20 jaar lang in het café 100 meter van ons thuis. Ik heb er veel tijd gespendeerd en er goeie herinneringen aan overgehouden. De liefde voor Franse muziek komt bij mij van elders, die voor golden oldies zowel van in het café als thuis want mijn vader was een muziekfanaat. Ziede, nu breng je me weer op een idee voor een postje!

  5. Alleen al van het woord jukebox word ik bij. Maar in de mijne zal helaas Alain Barriere ontbreken. Dat neemt niet weg dat ik het leuk vind om alle mogelijke soorten muziek te horen, want alleen zo kun je leren vergelijken. Met plezier gelezen en geluisterd, Billy.

  6. Dat dit nostalgie is naar jouw jeugdjaren geloof ik, Billy. Het is niet zozeer mijn muzieksmaak, maar het ademt wel die mooie sfeer van van heel vroeger uit. Vroeger, toen alles nog goed was 🙂

  7. Wat een leuk verhaal Billy. Die nichtjes lieten duidelijk d eboel goed draaien. De zaken en de muziek.
    Ik kan slechts naar je clip luisteren als ik van je site af ga. Je linkt namelijk naar youtube zonder hier te blijven. 😉

  8. Wat een geweldig amusant blog, zo graag gelezen. Whow en dan dat Franstalige liedje, weet niet wat er met mij gebeurde, maar bij de eerste regels vlogen bijna de tranen in mijn ogen. Tjee even stil van, kan het gevoel wat ik zo plots kreeg nog niet terug halen. Hoe oud was ik toen en waarom deze reaktie-opMuziek-vraagjes …. hahaaaa 😉
    Heb zelf van mijn 14de tot 16de jaar in de buurt van Leuven gewoond, misschien dat ik ’t daar moet zoeken. Denktank in volle aktie 🙂
    Memories!
    Hartstikke bedankt voor dit leuke levensverhaal Billy.

dit vind jij er van...

