Car control

Gisteravond had (zoals gewoonlijk op kosten van mijn werkgever) een cursus “Car control“. Dit is een rijvaardigheidscursus, met de bedoeling om hiermee ongevallen te vermijden.

Tijdens de theoretische inleiding kregen we enkele tips om veilig op weg te gaan die ik jullie wil doorspelen.
In de meeste gevallen is de oorzaak van een ongeval te zoeken bij de bestuurder zelf. Veel veiligheidsfactoren hangen dus van jezelf af als je met de wagen op de weg komt. Enkele aandachtspunten:

  • neem achter het stuur een goede zithouding aan: zit zo rechtop mogelijk ( rug genoeg gesteund), hoofdsteun goed afgesteld, correcte afstand van het stuur af (bovenkant van het stuur moet je met de polsen kunnen raken).
  • het stuur steeds met 2 handen vastnemen, in het midden van het stuur (positie kwart voor drie). Het is verleidelijk om losjes met één hand te sturen, maar bij het uitvoeren van een noodmanoeuvre ga je met één hand te heftig reageren. Vroeger werd ook aangeleerd om de handen op tien voor twee te houden, maar nu de meeste wagens over een airbag beschikken in het stuur is bij een botsing de kans op gebroken polsen of blauwe ogen (door het uitslaan van de airbag je eigen handen in het gezicht krijgen) reëel.
  • veiligheidsgordels gebruiken, en dit ook door alle passagiers. Bij een ongeval is de impact van een persoon ongeveer 2 ton, iemand die achter je aan zit zonder gordel is een échte bedreiging voor jezelf als bestuurder.
  • aangepaste snelheid aanhouden. Lijkt logisch maar toch bezondigen zoveel mensen zich hieraan
  • voldoende afstand houden. De 2-secondenregel toepassen
  • geconcentreerd je omgeving in de gaten houden

In het praktische gedeelte kregen we eerst een testrit voor het ontwijken van een hindernis. Die “hindernis” werd door middel van kegels uitgezet op een plastic mat die constant besproeid werd met water. Velen van ons gingen dan ook bij de eerste beurt(en)  aan het tollen… Pas na bijsturing van de instructeur (in onze wagen was dat ex co-piloot Dany Colebunders), kregen de meesten de wagen onder controle.
In de tweede test konden we het verschil ervaren in diezelfde oefening met het ESP-systeem. Met dit systeem als hulpmiddel ging het veel vlotter om de wagen onder controle te houden.
En tot slot kregen we een remtest, waarbij we een plotse hindernis moesten zien te ontwijken d.m.v. een noodstop.
Een indruk over hoe het er aan toe gaat op zo’n cursus krijg je hier op het promofilmpje van Promove:

Het was een heel leerrijke avond, en een plezierige ervaring.
Nu maar hopen dat we ongevallenvrij blijven… 😉

Groetjes!

Billy

 

39 gedachtes over “Car control

  1. Hee het is niet meer zwart hier, maar kleurrijk!!! WAuw…had ik nou niet verwacht!! 😉
    Nah, misschien moet ik ook maar eens zo’n cursus gaan doen…een slipcursus dat lijkt mij gaaf!! 😀
    Fijn weekend!

  2. Geloof me Billy, dit alles geeft geen garantie op ongevalvrij rijden, want er zijn altijd ook nog andere automobilisten op de weg.
    Na zo’n 50 jaar rijervaring, met gemiddeld 40.000 km. per jaar,weet ik waarover ik praat.
    Prettig weekend!

    • bedankt Bea, vind deze layout ook beter en frisser.
      En ja, mocht iedereen zich een beetje meer aan de regeltjes houden, dan zouden er absoluut veel meer ongevallen kunnen vermeden worden

  3. Ziet er errug stoer uit, alleen daarom zou ik er al naartoe willen. Ik vraag me wel een ding af: moet je de cursus niet regelmatig herhalen? Het lijkt me moeilijk om in een noodsituatie de juiste handelingen te verrichten en niet iets in stoms in reflex te doen. Zo ben ik ook altijd bang dat er onverwacht een eend de weg oversteekt, die ik dan wil ontwijken…

    Mooie kleuren, Billy! Blauw is mijn favoriete kleur 🙂

    • zo’n cursus kan je ook maar enkele tips geven hoor, Mirjam.
      Als je ergens in een kritieke fase terechtkomt, dan spelen ook andere factoren mee. En dan komt het erop aan om rustig en kordaat te reageren.
      Maar meestal heb je een grote portie geluk nodig!

  4. lijkt me gaaf om te doen billy,
    phewwww hey, het lampje is weer aan gegaan hier:-)

    Héérlijk kijken:-) lees lezen 🙂

    fijn weekend billy, maak er wat moois van hé.
    xxx

  5. Ben het roerend eens met J@n. Vanavond nog … ik sta geparkeerd bij een supermarkt (met de auto van mijn schoonvader, want onze doet het even niet). Ik ben de boodschappen aan het inladen, komt er ineens een idioot met gierende banden aangescheurd die zijn auto DWARS op de parkeerplaats naast mij zet en de voorkant van mijn auto bijna snijdt! En mijn lege winkelkarretje stond daar weer tussen, die kon ik er niet meer tussen uitrijden. Wat een l*l zeg! Ik wil maar zeggen, je kan net zo mooi en netjes rijden als je wil … er hoeft maar zo’n idioot tussen te zitten en je bent er geweest (sorry, zit er nog vol van, ben me rot geschrokken). Toch een fijn weekend hoor!

  6. Een erg leuke cursus Billy. Daar heb je wat aan.
    Ik vond je zwarte blog veel en veel mooier dan dit. Heb je het veranderd omdat anderen het niet mooi vonden?
    Dat moet je natuurlijk nooit doen.

  7. Zo’n cursus lijkt mij heel leuk! Nu die tips ken ik al wel en pas ik ook toe, dat wordt er nu echt op de rijschool ingedramd. Ik hou zelf altijd voldoende afstand, ik voel mij niet comfortabel als ik te dicht op mijn voorligger ga rijden. Een tip die mijn lesgever ook gaf was dat als je achter een vrachtwagen rijdt, dat je dan ver genoeg achter hem moet rijden zodat je zijn zijspiegels kan zien, dan kan hij je ook zien. Als je dichter rijdt dan zit je in zijn dode hoek. Mijn vader heeft zo ooit eens een ongeluk gehad in de file, om één of andere reden begon die vrachtwagen naar achteren te rijden en hij kon mijn vader niet zien staan, die vrachtwagen is toen tegen papa’s auto gereden.

    Ik voel me zelf ook altijd heel ongemakkelijk als iemand dicht op mij komt rijden, dan heb ik altijd schrik dat die niet op tijd gaat kunnen remmen moest k plots moeten remmen.

    • da’s ook een terechte vrees, Stephanie
      Daarom beklemtonen ze in die cursus ook dat bij een kruispunt of kritieke fase, het meeste gevaar van langs achter komt en niet zoals velen denken van rechts

      • Ja, ik heb geleerd van veel in mijn achteruitkijkspiegel te kijken, zeker als ik kruispunten nader. Daarom ook dat ik bij een kruispunt als ik merk dat iemand nogal dicht op mij plakt, ik al heel vroeg begin te pinken als ik moet afslaan, zodat ze op tijd afstand nemen omdat ze weten dat ik ga remmen om mijn bocht te kunnen nemen. Of als iemand blijft plakken durf ik soms eens heel zachtjes te remmen zodat mijn remlichten gaan branden, dan nemen ze meestal ook al wat meer afstand 🙂

  8. Zou zo’n cursus ook best eens willen volgen, maar ………. ik heb geen werkgever meer die het voor me betaalt. Zal het zelf mogen doen van m’n pré-pensioen en dat heb ik er niet voor over.
    Fijne zondag Billy.
    Groetjes
    Albert

  9. Zo’n cursus zou ik ook eens graag volgen. Ik denk, zoals de meeste, dat ik een goede chauffeur ben en dat zou het kunnen testen. Op kosten van de werkgever zou nog beter zijn. 😉

dit vind jij er van...

