Snellezen

 

Gisteravond dus het eerste deel van de 2-delige cursus snellezen gevolgd. Die cursus, Hans, valt zoals alle cursussen die ik volg (zoals vele lezers hier wellicht al weten) onder die cursussen die ik via mijn werkgever kan volgen. En die ook op hun kosten gevolgd kunnen worden.

Snellezen is eigenlijk best wel een complexe materie. Ik was er zelf wel van geschrokken toen ik zag welke theorieën er allemaal achter verborgen zitten. Snellezen kan je ook niet voor alles leeswerk gebruiken. Als je écht iets in de diepte wil lezen, dan is snellezen geen optie.
Zoals te verwachten viel, zijn er enkele technieken die je sneller door een tekst kunnen laten gaan. Zo kan je bvb. dankbaar gebruik maken van het feit dat je ogen een bepaald breedtezicht hebben, en dat je hersenen dat beeld voldoende kunnen verwerken. Om een voorbeeld te geven van deze techniek, liet de lesgever ons gisteren een filmpje zien, dat ik hier aan jullie wil laten zien.
Het is belangrijk dat je heel geconcentreerd toekijkt. Misschien best op volledig scherm zetten bij het bekijken (klikken op het icoontje met de 4 hoeken rechts onderaan het YouTube-scherm).

Tel het aantal passen die de mensen met wit t-shirt naar elkaar geven. En beantwoord dan de vraag op het einde van het filmpje…

Geinig toch?
Voor wie dit filmpje kende, kan misschien dit filmpje nog eens bekijken.
Om dus gebruik te maken van je breedtezicht, ga je door een tekst die je snel wil doornemen dan ook niet elk woord gaan lezen, maar ga je – liefst met behulp van een aanwijzer (potlood of balpen), al zigzaggend door de tekst, zonder daarbij de linker- en rechtermarge bewust te lezen. Je hersenen registreren tòch die delen van de tekst. Ik weet het, het vraagt wat oefening, maar zoals met zovele dingen…oefening baart kunst!

Groetjes,

Billy

33 thoughts on “Snellezen

  1. Ik dacht meteen wtf doet die gorilla daar nou? Die viel mij meteen op … o jee, is er iets mis met mij? Of juist niet? 😉
    Ik kan trouwens wel snel boeken lezen, maar of dat hier iets mee te maken heeft ?

  2. dat filmpje ken ik al lang, maar ’t is natuurlijk goed gevonden, en wat die snelcursus betreft; ik denk dat ik dat van alles doe, want ik ben net een wervelwind zeggen ze, ik moet me altijd intomen als ik bij iemand ben….

  3. Billy, dit is ook zoiets om te bewijzen dat je hersenen registreren en verder werken, simpel uitgelegd hé 🙂
    Hersentraining!
    Aanvankelijk is het nog wat aanpassen, doch na enkele seconden/minuten lees je al vrij vlot..
    D323 M3D3D3L1NG L44T J3 213N T0T W3LK3 GR0T3 PR35T4T135 0N23 H3R53N5N 1N 5T44T 21JN.
    1N H3T 83G1N W45 H3T 23K3R N0G M031L1JK D323 T3K5T T3 L323N,
    M44R NU K4N J3 H3T W44R5CH1JNL1JK 4L W4T 5N3LL3R L323N 20ND3R J3 3CHT 1N T3 5P4NN3N.
    D4T K0MT D00R H3T 3N0RM3 L33RV3RM0G3N V4N 0N23 H3R53N5.
    KN4P H3?
    D323 M3D3D3L1NG M4G J3 K0P13R3N 3N V3RD3R V3R5PR31D3N.
    amuseer je ermee !

  4. Inderdaad niemand let op de Gorilla ! Net zoals ze in de cinema tussen de 18 beeldjes per seconde een tussen staken van cola . Wij hadden het niet gezien , onze hersenen en onderbewustzijn wel en als het pauze was dacht je aan cola !

  5. Is wel wat voor mij zo’n cursus want ik lees niet erg snel.
    Ik zal je techniek eens op wat logje uitproberen.
    En dan maar hopen dat m’n reacties op die logjes nog kloppen.
    Een werkgever die dit soort cursussen voor je betaalt zoek ik ook.

  6. Ik had het juist en had ook de aap gezien. 🙂
    Nieuwe onderrichtingen lezen wij ook eerst snel, dan trager en duiden dingen aan met markeerstift. De rest zoeken we op wanneer het probleem/de vraag zich voordoet/stelt. Er komen zo veel en vlug nieuwe reglementeringen uit, dat we het anders niet meer kunnen bijhouden …

  7. Ik had de aap gezien bij beide filmpjes en de antwoorden ook nog goed 🙂 ook het stukje tekst dat Ivette hier plaatste vond ik erg leuk. Ik hou er van:-)
    En super dat je dit kunt volgen zeker als de baas ook nog de kosten betaald/

    groeten Inge

  8. Dat is echt iets voor mij. Snel lezen. Werkt het ook bij boeken van Hugo Claus? Ik kom er maar niet doorheen. Ik zie aan de bovenstaande reacties dat ik op een aap, zelfs op een Gorilla moet letten? Nou, dat scheelt gelukkig. Ik ga van start. Groetjes.

  9. Ik kan zelf behoorlijk snel lezen, maar kzou niet weten welke techniek ik daarvoor gebruik :p. Maar ik lees zeker niet elk woord dat geschreven staat, ik vlieg er met mijn ogen doorheen en op die manier vang ik wel alles op 🙂

dit vind jij er van...

