Karl en Les Supappes

Amai, wat vliegt die tijd toch…we zijn alweer dinsdag. Hoe de loggers het doen die dagelijks iets kunnen plaatsen weet ik niet, maar ik slaag er niet in om daarnaast ook nog de andere logjes bij te benen.

Karl Vannieuwkerke en de Supappes, het was een hele mooie en aangename voorstelling. Karl vertelde over zijn sportieve helden, aan wie hij zogezegd een brief had verstuurd maar nooit opgestuurd. Die (10) brieven las hij voor, met een dosis humor gebracht. En Les Supappes, onder leiding van opperhoofd Wigbert van Lierde, zorgden voor de muzikale ondersteuning. Ik kan iedereen die voorstelling van harte aanraden! Nog in verschillende zalen te bekijken.

Gisteren moest ik in de namiddag naar m’n werk, voor bijscholing over blusmiddelen. Het was een interessante uiteenzetting over hoe vuur eigenlijk ontstaat, en welke blusmiddelen er voorhanden zijn. Eigenlijk zou iedereen wel ’s zo’n opleiding mogen volgen, want ook in huis loeren de risico’s op brand wel om de hoek, en weet niet iedereen wat te doen ingeval er brand uitbreekt.

Nog een fijne dinsdag!

Liefs,

Billy

31 thoughts on “Karl en Les Supappes

  1. Zo’n cursus zou wel nuttig zijn Billy, maar niet voor mij. Als er een jaar na die cursus bij nij brand uit zou breken zou ik zolang moeten nadenken over wat ik er over geleerd heb dat mijn huis ondertussen tot aan de grond was afgebrand.;)
    En idd, de tijd gaat snel.
    Gr. J@n.

  2. Dat moet een leuk optreden zijn geweest. Jammer dat het niet meer rond Brugge speelt.
    Ik ben zeer voorzichtig met vuur want kaarsen en poezen gaan niet altijd samen en we zijn rokers …

  3. Ik ken ze niet: Karl en de Suppapes, waarschijnlijk alleen bekend in Vlaanderen?
    Blusmiddelen moet je voorhanden hebben en op het juiste manier weten te gebruiken en niet in paniek raken. Gelukkig heb ik nog nooit een brand(je) hoeven te blussen, ik zou niet weten of ik dan adequaat reageer, maar hoop het natuurlijk nooit te hoeven doen.

    • Karl Vannieuwkerke is een journalist-presentator van sportprogramma’s op onze nationale zender (VRT).
      In de blusopleiding blijkt ook dat je erg weinig tijd hebt om ook doeltreffend te kunnen blussen. Kalm blijven helpt zeker, maar goed voorbereid zijn in elk geval!

  4. Dat probleem ken ik… Soms is het jammer dat er niet meer dan 24 uren in een dag passen. Naast mijn 40-urige werkweek en de studie komt mijn weblog niet meer voor in de top 5 van dingen die móeten gebeuren. Ik beleef er nog wel heel veel plezier aan. De weblogs bezoeken, dat vind ik een heerlijk klusje tijdens de avonduren.

  5. Amai, ja ik neem ook mijn petje af voor diegenen die elke dag bloggen. Ik heb vroeger geleerd een wollen deken te pakken en daar iemand die in brand staat in te rollen. En dan weet ik volgens mij dat ik de deuren juist niet moet open zetten omdat het vuur dan aanwakkert. Hmmm, eerlijk gezegd denk ik wel dat ik op cursus moet. Maar wanneer?

  6. zo’n brandoefeningen zijn inderdaad heel interessant!

    dat zou, zoals jij zegt, net als ehbo, een verplicht vak in het onderwijs moeten zijn, zodat we opgroeien met de handigheid om mensen (of onszelf) te kunnen helpen/redden in noodsituaties.

  7. Geen flauw idee wat ik zou doen als het hier zou branden. Meestal blijf ik redelijk kalm als er zich een akelige situatie voordoet, de ‘flauwte’ komt pas achterna. Maar vuur is toch iets anders. Hopelijk kom ik mijn reactie daarop nooit te weten. Zo een cursus zou ik eigenlijk ook beter eens volgen, je weet maar nooit. Al dikwijls heb ik gedacht: moest de wagen gaan branden, tegen dat ik gelezen heb hoe het blusapparaat werkt is er van de wagen geen sprake meer 😦 (alhoewel, als die fikt loop ik gewoon weg).

    • bij een wagen is dat ook het beste wat je kan doen, Bea
      Zelfs al slaag je erin om hem te blussen, de schade die je met het blussen aanbrengt, is al even nefast als de brand zelf…

dit vind jij er van...

