Uitbollen

Na het feesten hielden we het vanaf gisteren heel wat rustiger. Tijd nemen om weer bij te benen in weblogland. En ’s avonds wat tv gekeken. Gisteravond keken we naar een aflevering van “God en klein Pierke“.  Deze keer een reportage over Piet Huysentruyt, waarin wellicht veel mensen zullen verbaasd zijn over de ernst waarmee Piet met z’n vak bezig is. Voor tv “speelt” hij “SOS Piet“, maar hij heeft beslist meer in z’n mars dan de meeste mensen denken. Piet is een man van de streek, een flapuit met het hart op de tong. Na zijn studies begon hij een restaurant op een boogscheut van hier. Erg succesvol, en hij kreeg dan ook snel een Michelinster. Maar op een dag besloot hij het roer om te gooien, en te verhuizen naar Zuid-Frankrijk. Ook daar een zaak begonnen, die hij na een tijdje overliet aan jonge mensen. Om tijd te maken voor tv-werk. Maar wat je op tv te zien krijgt, is niet altijd wat je in het écht van iemand mag verwachten. Het was dan ook een ontroerende reportage, heel mooi!

Deze namiddag keken we naar een film die we een tijdje geleden opgenomen hadden: “Festen“. Een sociaal drama, spek voor mijn bek dus. De film begon wat rommelig, een heel aparte stijl van filmen waar je wat gewoon moest aan geraken. Maar uiteindelijk bleek ons geduld beloond. En bleek er veel meer te gebeuren dan aanvankelijk voorzien was. De film gaat over een familiefeest voor de 60-jarige Helge. Maar op het feest doet de oudste zoon onthullingen die hem niet in dank worden afgenomen. Een film over incest en zelfmoord. Een aanrader voor wie houdt van dit genre. Niet voor niks een met prijzen overladen film (waaronder ook de speciale prijs van de jury op het filmfestival van Cannes in 1998, en de publieksprijs op het International Film Festival Rotterdam).

En zo nadert weer snel het uur van de waarheid…waarop ik weer voor het eerst dit jaar aan de slag mag aan m’n nachtwerk.

Groetjes!

Billy

21 gedachtes over “Uitbollen

  1. Heb ook gekeken naar ‘god en klein Pierke’ en Piet is vele treden omhoog geklommen in mijn gratie 🙂 Ik vond hem heel symphatiek, gewoon en vooral menselijk. Zoals hij over zijn vader praatte, kippenvel.
    Alé, doet dat goed op uwen eerste werkdag van de jaar 🙂

  2. Hallo Billy,
    ik kom je een heel fijn 2012 wensen, voorspoed en vooral veel gezondheid.
    Zo te lezen ben je de feestdagen weer goed doorgekomen.

    Wij kijken op dit moment naar een vakantiebestemming, evt. willen we naar de Belgische kust. We zijn al in de Panne en de Haan geweest, heb jij misschien nog een tip? Is Koksijde een leuke badplaats?

    groetjes Patries

  3. ik ben gisteren weer begonnen met werken, ieder op z’n toer.
    Gisteren las ik ook dat Piet suikerziekte zou hebben?
    Gisteren om 5u was ik te laat, maar om 6u heb ik ook een gratis film gekregen van Telenet.

  4. De film deed meteen een belletje rinkelen bij mij en jawel hoor: we zagen hem tien jaar geleden tijdens de les in het middelbaar! Vond ik toen ook een mooie film!
    Piet Huysentruyt is niet mijn grootste idool, zijn rolletje vind ik maar niks maar zijn kookboeken lijken me wel ok, ik heb er toch al dikwijls iets uit gegeten, weliswaar door anderen klaargemaakt 😉

  5. Ik heb een klein stukje, het einde, van God en klein pierke gezien en vond het inderdaad wel leuk om Piet eens op een andere manier te leren kennen.
    Festen heb ik gezien, al een tijd geleden, en ik vond het toen ook wel een speciale maar mooie film.

  6. Wel ik heb het zelf niet zo voor Piet. Ben een aantal keer op uitnodiging in zijn restaurant gaan eten in het zuiden en het viel telkens tegen. In het echt vind ik hem ook niet sympathiek. De reportage daarin vond ik hem dan net weer wel symphatiek overkomen.

  7. Ik heb zo mijn eigen bedenkingen bij het programma van maandag. Heb er toevallig een postje over klaar staan morgen. 🙂 En dat van niet in het echt krijgen wat je op televisie ziet is in het blogleven soms ook zo hoor Billy. Als je lang blogt spreek je uit ondervinding.

    • ja, met dat laatste ben ik het wel eens. Zolang je die collega’s bloggers niet in het echt hebt ontmoet (en dan nog!), weet je niet hoe die écht in elkaar zitten. Al hopen we met z’n allen dat de indruk die we ervan hebben juist is… 😉

      • 🙂 Dat laatste valt soms dik tegen, helaas. Sommige mensen doen zich op de blogs nu eenmaal anders voor dan ze zijn. Net zoals de Piet op tv dus. 😉

  8. Heerlijk om even bij te komen zo van alle feestdagen. Film Festen ken ik, behoorlijk aangrijpend en vond het een bijzondere film….de manier van filmen idd maar ook het verhaal zat goed in elkaar en was goed gespeeld. Ongelooflijk hoe die ouders zich gedroegen in die film….niet te begrijpen!! Vooral de moeder…koude kikker….
    Fijne avond hoor!

  9. Bij ons lagen de laatste twee delen van “Harry Potter” onder de kerstboom, die hebben wij dus nog even gekeken van het weekend. Mijn vriendje en ik houden beiden van andere soort films, hij is meer van het vecht- en knokgedoe en ik ben meer een drama-tiepje. Maar Harry Potter willen we allebei wel samen kijken.

    Succes weer met werken!

dit vind jij er van...

