Ritme

Vandaag ben ik aan dag 4 in het ongewone werkritme dat ik deze week volg.
Zoals jullie wellicht wel weten werk ik normaal gezien de nachtploeg, maar omdat in één van de dagploegen mijn collega teamverantwoordelijke in vakantie is, had ik aanvaard om deze week de namiddagploeg te werken.

Op zich levert het werkritme zelf geen problemen op. Eigenlijk werkt het kutweertje van de laatste dagen zelfs goed mee, want het gebrek aan zon maakt het draaglijker om te werken. De zon maakt het anders in een fabriekshal waar met hoge temperaturen gewerkt wordt, nog stukken warmer. Een minpuntje is wel dat ik deze week de Tour niet kan volgen op tv, en vooral vandaag en morgen staan mooie (berg)ritten op het programma. Ik probeer die dan maar via de radio te volgen, maar da’s toch niet hetzelfde als op tv. Dan mis je die prachtige beelden die zich voor je ogen afspelen.

Nee, het grote probleem deze week is dat ik zo slecht slaap. Het gaat een tijdje goed, maar als ik ’s nachts wakker word, raak ik bijna niet meer in slaap. Om dan ’s morgens bijna niet uit bed te geraken. Misschien zal je dan zeggen, blijf dan gewoon in bed, maar dan heb ik helemaal niks aan m’n dag en dat wil ik ook niet.
Ik zal dus blij zijn als ik morgenavond deze werkweek mag afsluiten, en het weekend mag in gaan. En dan volgen er volgende week nog 4 werknachtjes, en begint mijn vakantie. Dan heb ik tijd zat om weer te wennen aan ’s nachts slapen… 😉

Groetjes!

Billy

18 thoughts on “Ritme

  1. ik heb ooit eens een paar jaar in een 5 ploegenstelsel gewerkt. na een tijdje kon ik niet meer slapen, niet meer eten…heel mijn bioritme lag overhoop! misschien is het een voordeel als je altijd de nacht doet, maar heel gezond lijkt het me toch niet. maar allez, nog een beetje courage en ’t is verlof!
    hopelijk ben je nu ferm aan het slapen!

    • slapen? Nee hé, Joten, zou anders dit logje niet kunnen plaatsen… 😉
      5 ploegen? Mag er niet aan denken man! De vaste nachtploeg is best wel goed verteerbaar hoor, en je hebt zeeën vrije tijd, ideaal voor een blogverslaafde dus… 😛

      • oeps, ik had niet naar de tijd gekeken wanneer je gepost had! maar inderdaad, het grote voordeel is enorm veel vrije tijd, ik heb dat dan ook gedaan omdat we heel ons huis zelf verbouwd hebben, marianne en ik, we zijn er 3 jaar aan bezig geweest! toen we hier kwamen wonen ben ik dan direct van werk veranderd naar de bandencentrale De Brabandere (zal je wel kennen zeker? er was daar altijd de start van een of andere koers!) waar ik depannages deed.

  2. Voor mij is dat dan één week om op jou vakantie ritme te komen en dan nog een dag doodziek zijn omdat je body plots een andere levensgewoonte krijgt en als je dan helemaal in orde bent , begint het spelleke weer opnieuw.

  3. Vervelend voor je hoor. Het is een ramp als je niet goed kan slapen. Je hele dag is verziekt. Ik hoop idd voor je dat je binnekort weer in je normale ritme komt.

  4. Wel heel flexibel van je om de dienst te draaien in verband met de vakantie. Wel heel vervelend dat dit er toe leidt dat je slecht slaapt. Als ik ergens een slecht humeur van krijg..dan is het wel wakker liggen tijdens de nachtelijke uren. Gelukkig gebeurt dit mij bijna nooit. Succes, nog even doorzetten! En alvast een fijne vakantie gewenst!

  5. Oei, slecht slapen is niet wat, dat gaat op den duur opbreken. Hopelijk ben je snel weer in je normale ritme.
    Hier ook een ritme, die van de regen … pfff … niet normaal meer 😦

  6. bewijs dat een lichaam en geest erg geprogrammeerd kan zijn aan een vast patroon… ik herken dat… ook in het weekend ben ik gewoon om 5.15 uur wakker, net als door de week.

    OT, ik heb de HDR tutorial gemaild naar je… heb je hem ontvangen?

  7. Dus jij werkt normaal gesproken alléén maar nachtdiensten? Ik dacht jij dat in de vol continue zat? Nou, nog even volhouden dan en dan heerlijk vakantie vieren hoor!
    Voor nu een fijn weekend!

  8. Mijn zus is verpleegster en heeft dezelfde problemen. Haar shiften wisselen op heel regelmatige basis. Een tijd terug was ze doodmoe en ze kon gewoonweg niet slapen, ze deed geen oog dicht. De dokter heeft haar toen slaappillen voorgeschreven en na die 2 nachten te nemen had ze haar ritme alle geluk weer terug gekregen..

dit vind jij er van...

