Weekendverslag 4 t/m 6 juni

Allereerst bedankt iedereen voor de felicitaties!

Vrijdagmorgen na het ontbijt, vroeg vrouwlief me om de fietsen op de wagen te monteren. Ik wist dus toen al dat we ons weekend niet in heuvelachtig gebied zouden doorbrengen. Na het inladen van onze bagage, stelde zij onze GPS in, en ik hoefde dus enkel de instructies te volgen tijdens het rijden. Bij vertrek had ik dus niet het flauwste idee van de bestemming. Al rijdende, richting Antwerpen, kon ik al enkele mogelijke bestemmingen schrappen: kust, Zeeland, streek boven Gent, Brabant… Toen we Antwerpen naderden bleek al gauw dat ook centrum Antwerpen mocht geschrapt worden, want ik moest volgens onze GPS richting Mortsel rijden. Toen Lier als richting werd aangegeven liet me dat al een belletje rinkelen. In september 2009 hebben we nl. al eens in die streek gefietst, en dat had ons toen ook al erg bevallen. Mijn vermoeden bleek dus te kloppen. Lier was onze bestemming. Omstreeks 10u bereikten we ons hotel, op amper 100 m van de Grote Markt van Lier. De eigenares bleek heel vriendelijk en behulpzaam. Want onze kamer was nog niet vrij, maar zij bood aan om onze bagage al achter te laten, zodat wij zonder zorgen aan de door vrouwlief voorziene fietstocht konden beginnen. Eerst nog even het toeristisch infokantoor bezocht, en dan al de fiets op. Voor de Goestingroute. Helaas bleken we nogal wat problemen te hebben met het vinden van ons eerste fietsknooppunt, zodat we toen al teveel kilometers achter de rug hadden. De geplande 53 kilometers werden zo méér dan 60 km. Na een deugddoende douche in ons hotel, werd het tijd voor het avondmaal. Wat heel lekker bleek, een aspergeroomsoepje, een heel mals biefstuk als hoofdgerecht, en een ijsje als nagerecht. Na nog een avondwandelingetje langs de terrasjes van de stad, en natuurlijk nog een slaapmutsje daar, was het tijd voor bed…

Zaterdagmorgen, na eerst genoten te hebben van het uitgebreide ontbijtbuffet, klommen wij alweer de fiets op. Voor het originele Cycling Dinner dat door de toeristische dienst georganiseerd wordt. Een fietstocht waarbij je onderweg bij elke tussenstop een deel van een maaltijd kan verorberen. Doordat wij in het hotel al ons ontbijt hadden, werd dit van de formule afgetrokken. Het was een mooie tocht, en deze keer geen problemen met het zoeken naar de knooppunten…
Na onze fietstocht van 53 km, hebben we ons wat verfrist in onze hotelkamer, en zijn toen nog een wandeltocht gestart door de stad. Het Timmermanspad, dat langs alle voornaamste bezienswaardigheden voorbijkomt, en zo’n 5 km lang is.

De Gevangenenpoort, opgericht als onderdeel van de toenmalige stadsomwalling. Van in de 16de eeuw tot 1930 doet de poort dienst als gevangenis, vandaar ook de huidige naam.Van in de 16de eeuw tot 1930 doet de poort dienst als gevangenis, vandaar ook de huidige naam
De vroegere Corneliustoren, gebouwd in de 14de eeuw, maakte deel uit van de toenmalige stadsomwalling. In 1930 werd de toren omgebouwd tot Zimmertoren. In de toren en het Zimmerpaviljoen, gebouwd in 1960, ontdek je het levenswerk van Louis Zimmer: de Jubelklok, de Astronomische Studio en de Wonderklok.
Het Schapenkoppenmonument, dat de bijnaam van de Lierenaars uitbeeldt
Het Begijnhof. In dit stratenbegijnhof zijn 162 huisjes verspreid over elf smalle straatjes en centraal gelegen is de Sint-Margaritakerk.
Het Hemdsmouwken, het smalste straatje van Lier.
Felix Tmmermans, de bekendste persoon van Lier. Zijn bekendste werk is "Pallieter", Pallieter staat voor een levensgenieter, één die "de dag plukt". Met de roman drukte Timmermans, na een zware geestelijke crisis, zijn vreugde om een vernieuwd levensinzicht uit. Deze lofzang op de natuur en de ongeremde levensvreugde is een meesterwerk voor alle tijden.
Gedenksteen ter ere van Felix Timmermans
De kronkelende Nete, die het beeld bepaalt rondom Lier. Een zegen voor fietsers, wandelaars en natuurliefhebbers
De stadsvest is een 5 km lange groene gordel rond het centrum. De naam "vesten" refereert naar de oorspronkelijk vestingmuur, de tweede stadsomwalling. In elk seizoen genieten wandelaars, joggers en fietsers hier van dit stukje natuur in de stad.
langs de Vesten vind je dit standbeeld die kanunnik Jan Baptist David voorstelt. Hij streed samen met zijn vrijzinnige streekgenoot Jan Frans Willems voor de vernederlandsing van het onderwijs. In 1875 werd in Leuven het Davidsfonds opgericht, de culturele vereniging waarvan hij de geestelijke vader is.
Het Spui is het vroegere sashuis aan de Binnennete. Na het uitgraven van een verbinding tussen de Grote en de Kleine Nete in 1426, bouwde Antoon Keldermans het Groot Spui in 1508-1516. Er komen twee sluizen, het Groot en het Klein Spui. Nu blijft enkel het Groot Spui over. Het sashuis had een dubbele functie: versterking van de stad en bescherming van de mechaniek, die de waterstand van de stad regelde. Tegenwoordig is het Spui een tentoonstellingsruimte.
De eerste Kluizekerk werd gebouwd in 1262, maar na afbraak kwam de huidige gotische kerk in 1410. In de volgende decennia werd ze meermaals vergroot. In 1579 werd ze voor calvinistische erediensten gebruikt. Vanaf de 17de eeuw kwamen de Dominicanen zich in Lier vestigen en verzorgden hier de erediensten. In 1799 kwam de kerk in privé-handenKluizekerk. De neogotische toren dateert uit 1865. De Kluizekerk is momenteel in verval. De stad Lier kocht het gebouw in 1989 en verkocht het intussen weer. Op dit ogenblik wacht de kerk op een nieuwe en geschikte bestemming.
de St. Gummaruskerk, die al van uit de verte zichtbaar is. Dankt haar naam "de Peperbus" aan de speciale vorm van de kerktoren
De Fortuin werd vermoedelijk in de 17de eeuw gebouwd en in de 18de eeuw aangepast. Het werd eerst gebruikt als graanopslagplaats, daarna als steenkoolopslagplaats, limonadefabriek, schrijnwerkerij en stadsmagazijn. Nu is het een restaurant-taverne. De recente windwijzer stelt Fortuna voor met de hoorn des overvloeds
Het stadhuis met belfort domineert de Grote Markt. Het huidige stadhuis is de vroegere lakenhalle. In de 15de eeuw werd de lakenhalle overgebracht naar het Vleeshuis. In 1740 verbouwde architect Jan Pieter van Bauerscheit de Jonge het gebouw grondig in Brabantse rococostijl.

’s Avonds opnieuw genoten van een lekker maal in het hotel, en dan nog een slaapmutsje in een dichtbijgelegen horecazaak.

Zondagmorgen hebben we na het ontbijt nog wat informatie opgevraagd in het infokantoor, om later eventueel te gebruiken voor ons vriendenweekendje in oktober. Daarna onze bagage ingeladen, fietsen terug op de wagen, rekening vereffend in het hotel en dan terug op weg. Eerst een ommetje gemaakt langs Heist-op-den-berg omdat vrouwlief persé deze stad ’s wou bezoeken omdat onze dochter en schoonzoon er al verbleven, en mijn broer en zijn vrouw ook. Maar geef mij toch maar Lier hoor, lijkt me veel aangenamer. Dan zijn we richting Antwerpen gereden om ook daar wat informatie in te zamelen voor ons vriendenweekend. Ook een bezoekje gebracht aan café Bier Central, waar ze een ongelooflijk grote keuze aan bieren hebben, een kolfje naar mijn hand dus! En blijkbaar hebben ook Nederlanders dit café al weten te vinden, want we hoorden er ook hun taaltje spreken… ’s Middags nog iets gegeten in de stationsbuurt, en daarna huiswaarts gekeerd.

Een geslaagd weekend achter de rug dus, en als besluit: Lier is een aanrader. Allen daarheen!!!

Groetjes,

Billy

21 gedachtes over “Weekendverslag 4 t/m 6 juni

  1. Mooi verslag hoor Billy , Lierke plezierke , e, de Zimmertoren machtig hé , Felix Timmermans behoort tot de grootste Vlaamse schrijvers ooit.

    mooi weekend hoor Billy ! Volgende week is het aan ons ! Verslag volgt en t’ zullen wel geen zo’n mooie foto’s zijn met ons prutske !

  2. Ik vind het toch elke keer weer knap dat jullie zoveel kilometers fietsen op een dag!! Ik ben geen fietser, dat blijkt dan wel weer. Mooie omgeving inderdaad. Van de zomer willen wij in Luxemburg en/of de Belgische Ardennen doorbrengen. Ik ben nu al wat informatie over die omgeving aan het verzamelen.

    Groetjes! Tes

  3. Zo te zien moet Lier een prachtig stadje zijn. Meer dan de moeite waard om eens te bezoeken. En als ik het goed begrepen heb kan ik jou met recht een pallieter noemen.

  4. Ah, wat een leuke verrassing van vrouwlief, ik lees uit je verslag dat jullie genoten hebben. Maar ondanks dat je Lier leuk beschrijft, klink je het meest enthousiast over Antwerpen … zou dat iets met café Bier Central te maken kunnen hebben?
    😉

  5. Mooi verslag heb je gemaakt van het verrassingsweekend van je vrouw en dat naar Lier toevallig de geboorteplaats van mijn vader, en heb je mij dus een mooie indruk van die plaats gegeven. Bedankt daarvoor Billy.

  6. Oh ik heb hier ondertss weer veel gemist ! Gefeliciteerd met jullie huwelijksverjaardag allereerst en dit hierboven klinkt heerlijk .. tof om zo verrast te worden door je vrouw … dat is boffen Billy … mooie foto’s met een leuk stukje geschiedenis 🙂 verder nog een mooi verloop van de werkweek .. grtjs

  7. Nog van harte gefeliciteerd met jullie huwelijksdag Billy. De 27e??? Vanwege mijn verjaardag èn het mooie weer de afgelopen dagen weinig geblogt. Daarom nu pas mijn felicitatie ook namens Albert. Wat een prachtig verslag van jullie weekend. Vooral de foto’s heb ik in groot formaat met heel veel plezier gekeken. Met z’n tweetjes in dat Hemdmouwken (jullie dan slechts op de rug gezien, want ik weet dat je vrouw alleen genoemd wil worden op je blog, maar niet een foto van haar, van jou zie ik er ook nooit één) zou leuk geweest zijn. Het is hier bij mij nog steeds mooi weer aan de Costa del Sol en geniet dus met volle teugen van mijn vakantie..
    Saludos de Mara

  8. Wat een heerlijk weekend hebben jullie gehad…super! Lier ken ik niet, maar ik ga er belist eens naar kijken! Wist je dat je in Nederland ook tijdens je fietstocht steeds kan eten? Kijk hier maar eens op: http://www.happenentrappen.nl/ Echt een aanrader….dus kom eens bij je buren trappen en happen zou ik zeggen! ;- p
    Fijne dag hoor!

  9. klinkt als een heel sportief en leuk weekend! Mooie foto’s ook. Ik zou zelf eens een keertje Lier moeten gaan verkennen want het ziet er wel leuk uit 🙂

dit vind jij er van...

