Komen eten

Gisteren hadden wij een fantastische avond.

Na m’n uurtjes slaap in de voormiddag, ben ik in de namiddag eerst nog gaan fietsen. Alhoewel het niet echt zonnig was, was het toch heel aangenaam weer om te fietsen. Weinig wind, en een ideale fietstemperatuur.Ik moest wel tijdig opnieuw thuis zijn, want tegen 17u werden wij bij schoonzus verwacht. Op Nieuwjaarsdag  had de man van de nicht van vrouwlief namelijk het idee geopperd om een soort culinaire wandeling te organiseren. De zussen en die nicht van vrouwlief en wijzelf wonen op wandelafstand van elkaar, en bij elk stel zou een deel van een menu moeten gemaakt worden. Er werd geloot welk deel aan wie toevertrouwd werd, en wij hadden het hoofdgerecht getrokken. Tegen mijn thuiskomst had vrouwlief de tafel al mooi klaargezet

Tegen 17u dus zijn we bij de oudste zus eerst gaan aperitieven. We konden genieten van het zonnetje, en de lekkere hapjes die haar vriend had klaargemaakt. Al goed “opgewarmd” zijn we een 2-tal uurtjes later te voet vertrokken naar het huis van de nicht voor het voorgerecht. Ook daar stond een mooi opgemaakte tafel ons op te wachten

Wij kregen er asperges op Vlaamse wijze voorgeschoteld, en samen met een glaasje Zuid-Afrikaanse sauvignon blanc vormde dit een verrukkelijk gerechtje.

Daarna was het aan onze beurt, en wij hadden gekozen voor een éénpansgerecht, een recept van tv-kok Jeroen Meus: rundvlees met wintergroenten, gesmoord in bier. Als bier hadden wij gekozen voor La Chouffe Blonde, en dit biertje had ik bij iedereen aangeprezen als begeleider bij het gerecht, in plaats van het zo traditionele glaasje rode wijn. En mijn tip werd tot mijn aangename verrassing door bijna iedereen gevolgd. En ons gerechtje bleek door iedereen ook goed gesmaakt, want onze grote gietijzeren stoofpot werd bijna tot op de bodem geleegd…

Daarna was het tijd voor het dessert, wat bij m’n jongste schoonzus genuttigd werd.
Zij hadden gekozen voor een minibuffet, waar stukjes kaas, fruit en ander lekkers op te vinden was. Allemaal heel lekker!

De avond werd daar afgerond met muziek en dans…tot in de vroege uurtjes.

Groetjes,

Billy

24 gedachtes over “Komen eten

  1. Dat ziet er super uit (wat een leuk idee trouwens!) en het klinkt heerlijk, echt om ook eens te proberen -zeker die asperges-…tjee zeg Billy…100 km…wow!
    Fijne nieuwe (werk) week en liefs!

  2. hello
    wat een leuk initiatief zeg, denk voor herhaling vatbaar.
    Jullie kunnen nu wel meedoen aan Komen eten zeg
    Ik ben niet Jeroen Meeuws. Ik weet nog dat jullie rond nieuwjaar ook zijn menu hadden klaargemaakt, maar hier zijn we meer fan van Piet. Met weinig ingrdienten een maaltijd klaarmaken,kort en lekker, maar bij Jeroen, heb je veel zaken nodig, nee, geen fan ervan, maar die asperges zagen er wel lekker uit.
    En hopelijk heb je niet gegeten met uw nieuwe fietshelm op 🙂
    nog een fijne week, en dan verlengd weekend
    groetjes

  3. wowwwwwwwwwww, leuk Billy… een heel erg leuk idee… mijn familie woont wat te ver uit elkaar, maar met een stel vrienden is dit ook een erg leuk idee… en het eten klinkt erg lekker… ehhh La Chouffe ken ik… ben er zelfs op een rondleiding geweest en je hebt gelijk dat het lekker is….

  4. Dit is inderdaad houden van het leven Billy ! Wat ziet er dat lekker uit allemaal. En eigenlijk we moeten zeker niet naar het buiten kijken om onze keuken te verbeteren!

  5. Wat leuk…een running-dinner!! Dit deden wij vroeger weleens….nah, jammer dat het niet meer gebeurd….misschien….??
    Maar leuk om te lezen wat jullie gegeten hebben, en erg mooie tafels hoor!

  6. Amaiamai amai … dat ziet er verzorgd uit en leuk idee zo ieder een deel .. zowel voor het bereiden als de afwas en nog wat beweging ertss ook .. hoe blijven jullie slank als ik dat zo lees hoe jullie genieten van de deugden des leven ? groetjes !

  7. Wat tref jij het toch met zulke schoonzussen en zo’n nicht en vrouw. Zij hebben allen de kunst van de topkoks afgekeken. Dat vlees gesmoord in bier lijkt me ook heerlijk. Ik zal eens kijken of mijn zussen hier ook voor te porren zijn. Al woont Lien net iets te ver om naar toe te wandelen. 😉

dit vind jij er van...

