Tandarts

Vandaag had ik weer eens mijn jaarlijkse afspraak met de tandarts(e). Een normale controlebeurt zoals ik van haar slechts één keer per jaar hoef te laten doen. Kort nadat ik vanmiddag bij de praktijk aankwam, kon ik al snel de wachtkamer uit. Na een snelle begroeting kon ik mij in de comfortabele zetel hijsen, klaar voor de behandeling. Mond wijd open, en dan keek ze eerst hoe de toestand in de voedselmolen was. Een klein gaatje dat ze enkele jaren terug al had opgemerkt, bleek ietsje groter geworden, en dat is een reden om volgende maand nog ’s terug te gaan. Daarna kwam ze af met het marteltuig om tandsteen te verwijderen, dat menig kind (en volwassene) een afkeer van tandartsen bezorgt. Gelukkig gaat dit tamelijk vlug, al lig ik toch vaak met al m’n spieren gespannen in de zetel. Hoezeer ik ook m’n best doe om mij te ontspannen.
Tijdens die behandeling merk ik op de lamp boven ons een klein spinnetje op. Blijkbaar was hetgeen die te zien kreeg zo’n afschrikwekkend beeld, dat het snel weer over de rand van de lamp liep. Na enkele tellen was het er weer, deze keer al wat langer. Net alsof het een nieuwsgierig mens was die om het hoekje piept. Ik zei er niks van tegen de tandarts, wat trouwens met al dat gefriemel in de mond ook moeilijk was. Toch bleek het een welkome afwisseling om mijn lijden te verzachten. Daarna kwam de beloning na dat lijden, het polijsten van m’n gebit. Met een heerlijk fris smakende tandpasta en een zachter gezoem dan daarvoor kon ik me dan ook beter ontspannen. Met de wetenschap dat het grootste afzien weer achter de rug was. Tot volgende maand…

Groetjes,

Billy

30 gedachtes over “Tandarts

  1. Bij de tandarts is zelfs een spinnetje een welkome afwisseling ;-)).
    Ikzelf ben niet bang voor de tandarts. Tot mijn 35e had ik zelfs geen enkele vulling of gaatje…toen kwamen de kids, ziektes etc. en dat heeft mijn gebit wel wat verslechtering bezorgd helaas…toch gelukkig maar één vulling en één kies eruit…
    Ik zweet wel peentjes als de kids naar de tandarts moeten…ik zou dat zoveel liever in die stoel willen zitten dan…. ;-)).
    Hopelijk heb je over een maand weer een afleiding…mss een tandarts-assistente met een leuke blouse of zo ;-).
    Fijne avond en nacht (werkze!)

  2. Billy , Weet ge het verschil tussen een die tandpijn heeft en een die voor het eerst met een vriendinnetje naar bed gaat ?

    degene die zeer aan zijn tanden heeft , heeft maar geen wens ; Dat ie er zo rap uit is ! en de andere ; DAT HIJ GEEN ZEER AAN ZIJN TANDEN KRIJGT !

    • vroeger ging ik ook niet, heb ooit ’s een enorm trauma opgelopen bij een vroegere tandarts.
      Maar sinds ik bij mijn huidige (vrouwelijke) tandarts ga, doe ik dat consequent. Niet dat ik hou van al die apparaten hoor… 😉

  3. Ik zat gisteren óók bij de tandarts. Maar helaas was er geen spinnetje om mijn aandacht af te leiden. Ik had slechts een eigen gedachtenspinseltje. Zoals vaker aldaar.

  4. Zelf ben ik helaas al veel te vaak bij de tandarts geweest. Vroeger op de lagere school gingen we met de hele klas massaal naar de schooltandarts (why in godsname?). Dat waren pas angstige tijden … dan was je bijna aan de beurt en hoorde je de kinderen voor je krijsen van angst bij de ‘bekkenbeul’. Die mensen hebben dankzij hun onzinnig geboor m’n gebit verknald, heb in die tijd tig wortelkanaalbehandelingen ondergaan en zit nu met diverse kronen en zelfs bruggen in m’n mond, zo zonde. Maar ik lach nog steeds mijn tanden bloot 😉

  5. Oohh Billy, ik ben jaloers op je!! Maar 1 keer per jaar naar de tandarts! Ik moet elke 3 maanden en dan mag ik vaak nog een keer tussendoor terugkomen omdat er iets niet goed is of omdat ik pijn heb!

  6. hahahha zo herkenbaar … ik lig daar ook altijd zo gespannen in die zetel en men tandarts is dan nog zo ene die nooit lacht en nooit naar een mens kijk … zo’n spinnetje zou idd ook wel welkom zijn … binnenkort weer mijnen toer pfffffffffffffffffffffffffffoef … zal keer a je denken en dan innerlijk glimlachen hihi

  7. Ga jij echt elke maand? Vandaar dat ik je nooit meer zie hahaa.. nou ik ben weer wat bij gelezen, zo kan het ook al mis ik wel je smile ;))
    Kijk naar je laatste zin Billy ;))

dit vind jij er van...

