Weekendje Voeren

Vrijdagmiddag vertrokken voor ons weekendje Voeren. Schoonzoon was chauffeur, uiteraard met hun nieuwe wagen. Na een comfortabele en vlotte rit kwamen we rond 16u30 aan. De manager van het hotel, de bijzonder vriendelijke Edith Deckers, verwelkomde ons. Nadat we onze bagage hadden uitgeladen, waren we uitgenodigd voor een receptie met de andere gasten van het hotel met een verwelkomingswoordje van de eigenaar. Een tof idee.

het zicht op de binnenplaats van het hotel, bij het verlaten van onze kamer

Daarna hebben we een kleine verkennende wandeling gemaakt in het centrum, en meteen al ’s een plaatselijk cafeetje uitgetest. Wat ook een gezellige kroeg bleek, met alweer hele vriendelijke uitbaters. Daarna werd het tijd voor het avondeten, waar we in ons menu al meteen een plaatselijke specialiteit kregen voorgeschoteld: forel. Het eten was uitstekend, en de bijpassende wijn ook… 😉
Na het eten hebben we samen nog een gezelschapsspel gespeeld op onze kamer, en daarna ons bed in.

Zaterdagmorgen zijn we na ons ontbijt op stap geweest. Helaas was het een miezerig, mistig weertje zodat we weinig konden genieten van de uitzichten tijdens deze wandeling. Uiteraard had ik mijn camera bij, en maakte toch enkele mooie plaatjes…

de paden bleken veelal erg modderig, en op sommige plaatsen ook glibberig door ijs of sneeuw
onderweg kwamen we veel kapelletjes en heiligenbeelden tegen

de maretakken vielen erg op in de kale bomen
toch vielen regelmatig nog wat herfstkleuren te bemerken
via de knooppunten van het wandelnetwerk is het heel handig wandelen
ook erg aanwezig in het landschap: hele rijen fruitbomen
deze boom werd wellicht door een blikseminslag getroffen
even de macrofunctie uitgetest op deze wilgenkatjes
nog een kapelletje onderweg
af en toe een mooi bospad
naar het einde van onze wandeling klaarde de hemel toch ietsje uit, zodat we een wat weidser uitzicht kregen

Na onze wandeling hebben we ons wat verfrist, en andere kleren aangetrokken, en zijn we met de wagen richting Maastricht gereden. Het had wat voeten in de aarde om een parkeerplaats te vinden, maar uiteindelijk bereikten we de ondergrondse parking aan het station. Na een korte wandeling, langs de feeëriek verlichte straten van Maastricht, bereikten we het centrum waar de kerstgekte enorm veel mensen aantrok.

zicht op enkele attracties vanaf de Sint Servaasbrug
de kerstmarkt op het Vrijthof, met het reuzenrad en links de Sint Servaasbasiliek

Dochterlief en ik besloten om een ritje mee te maken met het reuzenrad, en daar kregen we een fantastisch zicht op het centrum en de omgeving.

de kerstmarkt
de schaatsbaan
het buizenstelsel van het reuzenrad, klik voor een ritje op de foto

Eigenlijk was het ons een beetje te druk, en na een drankje op een terras besloten wij om weer naar ons hotel te vertrekken.
’s Avonds dan weer lekker gegeten, deze keer stond er hertenbiefstuk op het menu, en daarna weer een spelletje op de kamer alvorens ons bed in te duiken.

Zondag besloten we na ons ontbijt om nog enkele bezienswaardigheden in de streek te gaan bezoeken. Eerst reden we naar de boerenmarkt in Aubel, wat niet echt voldeed aan onze verwachtingen. Veel streekproducten vielen er nl. niet te bespeuren. Van daaruit zijn we naar de abdij van Val-Dieu gereden. Eerst een bezoekje gebracht aan de abdijkerk

het altaar en op de achtergrond de mooie brandramen

buitenzicht op de kerk

Daarna hebben we daar geproefd van enkele verschillende abdijbieren (lekker!), en ook een degustatiepakket gekocht, samen met een Val-Dieu kaas.

Daarna zijn we naar de forellenkwekerij in Sint-Pieters-Voeren gereden, die is ondergebracht in de tuinen van de Commanderie. Dit kasteel behoorde tot de Franse Revolutie toe aan de Duitse Ridderorde. Het huidige gebouw werd in het begin van de 17de eeuw opgetrokken in ‘Maaslandse Renaissance’, een stijl die we ook in Luik en Maastricht veelvuldig aantreffen.

zicht op het kasteel

In het park van het kasteel ligt de bron, die de vijvers en de Voer van water voorziet

bron van de Voer

De forellenkwekerij bestaat uit meerdere vijvers waarin de forellen en ook steur worden gekweekt

zicht op enkele vijvers en het kasteel er achter

nog enkele kweekvijvers

Na onze wandeling in dit domein kregen we enkele proevertjes aangeboden, stukjes forel, forelmousse en foreleitjes.

Dit had onze eetlust opgewekt, en van daaruit reden we dan maar naar de bijzonder gezellige herberg “Moeder de Gans” in Teuven. Waar we heel lekker aten, en natuurlijk ook een streekbiertje namen.
Daarna namen we afscheid van de mooie Voerstreek, en bereikten zonder problemen rond 17u onze thuishaven…

Alweer een mooi weekendje achter de rug dus!

Groetjes,

Billy

15 gedachtes over “Weekendje Voeren

1. Om te beginnen; prachtige foto’s Billy, wow!
    Ondanks het weer viel er genoeg te genieten dus en het hotel ziet er prima uit!
    Fijn dat jullie weekendje goed bevallen was (ondanks de drukte van de kerstmarkt ;-)).
    Een fijne avond en liefs,
    Bettje

2. Heerlijk he, zo eventjes er tussen uit. Heb je gewoon zo af en toe eens nodig. Prachtige foto’s van een schitterend kasteel en het mooie Maastricht. Maar ook de landschapjes mogen er wel zijn. Daar heb jij wel oog voor.

3. WAUW!!! Na het lezen, is het net of ik ben mee geweest!! Wat een prachtige foto’s… Ik wil ook heel graag weer eens naar Maastricht… Echt heel erg mooi…