Back-up

Gisteravond had ik (alweer op kosten van m'n werkgever) een infoles over het nemen van back-ups. Een heel leerzaam avondje, wat ook heel wat tips opleverde.

Zo had de lesgever het o.a. over het uiterst handig programma "Syncback", waarvan je hier de freeware versie kan downloaden. Het programma bestaat nog in 2 andere versies (shareware en pro), maar met deze gratis versie kan je al behoorlijk uit de voeten. Bijkomend voordeel is dat het een nederlandstalig programma is, zodat het voor iedereen te begrijpen valt. Na de gebruikelijke installatie vraag het programma om een profiel aan te maken. Na op "Ja" te klikken krijg je volgend scherm:

SyncBack 1

Standaard staat dit dus ingesteld op Back-up, wat ook het hoofddoel van dit programma is. Je kan dit een passende naam geven (bvb. "Kopie Afbeeldingen"), dan opnieuw op "OK" klikken, en dan krijg je het volgende scherm:

SyncBack 2

Bovenaan kan je de bron aangeven (van het bestand dat je wil back-uppen), daaronder het doel (waarnaar je een kopie wil zetten).

Het zou me te ver gaan om er nog meer uitleg over te geven, je kan met de instellingen heel wat experimenteren en je eigen handigheidjes uitproberen. Mochten er vragen zijn, dan ben ik wel bereid om te helpen…mailtje volstaat!

In volgende logjes zal ik nog meer tips doorgeven die we gisteren doorkregen…

Groetjes!

Billy

β™₯

 

11 gedachtes over “Back-up

  1. tja, J@n
    wie veel foto’s op z’n pc heeft staan, of dierbare muziekbestanden, die wil ze helemaal niet kwijt. En dan is het aan te raden om daar regelmatig een kopie (back-up) van te maken. Daar dient dit programma dus voor… πŸ˜‰

  2. t’enige wat ik er niet zo goed van begrijp billy ..
    als je backups wil maken kan je het toch ook kopieren naar externe schijf ?
    Dus mijn vraag is zo’n beetje , stel dat ik het dmv het programma dan nieuwe mapjes aanmaak met kopieen van vb muziek , foto’s ect .. dan staat het toch nog steeds op mijn pc ? wat opslagruimte inneemt en wat dan indien men pc eens zou crashen ?
    K’Weet dat ik heel wat vragen stel πŸ™‚ maar is omdat ik het niet geheel snap mss .. ;Verder hartelijk dank voor het delen en mogen bijleren op kosten van firma is plezant je πŸ™‚ lucky you and lucky us … fijne dag nog !xx

  3. een back-up neem je best altijd naar een fysiek andere plaats hΓ©, anders heeft het weinig zin. Een externe harde schijf is een goed idee dan, maar er zijn nog andere mogelijkheden (USB-stick, cd-rom, dvd, en zelfs ruimte op internet). Ga ik in een volgend logje nog uiteen doen.
    Jij ook een fijne donderdag verder, Mya!

dit vind jij er van...

