Wim De Craene – Rozane

Wim de craene

 

Op 14 september zal het 20 jaar geleden zijn dat Wim De Craene in nogal mysterieuze omstandigheden dood werd aangetroffen in zijn flat. Officieel overleed hij door zelfmoord door een overdosis antidepressiva, maar zijn zoon Ramses was hiervan helemaal niet overtuigd en dacht eerder aan moord. Een mysterie dat wellicht nooit zal opgelost worden…

Om die (trieste) verjaardag te herdenken, wordt op 14 september as. in de Vooruit in Gent een eerbetoon gehouden door verschillende artiesten.

"Rozane" is samen met "Tim" en "Portret van gisteren" één van mijn favoriete liedjes van Wim De Craene. Een artiest die ik indertijd (en nu nog natuurlijk) enorm bewonderde, vooral ook door zijn zo duidelijk Nederlandstalig geluid.

 

 

http://www.youtube.com/v/fPqq6MynFvU?fs=1&hl=nl_NL

 

 

Groetjes,

Billy

15 thoughts on “Wim De Craene – Rozane

  1. Hallo , Billy ; Ollie is ook nog altijd een grote De Craene. Al 20 jaar , mens toch ! Ollie zoekt wanhopig naar het album “kraaknet” op cd , waar kan Ollie die vinden? Net als “Jus d’ orange van Lieven Tavernier.

  2. Net als Jan ken ik deze zanger niet. maar dat wil niet zeggen dat zijn liedje niet lekker in het gehoor ligt. Jammer dat er nooit een duidelijk antwoord is gekomen op zijn dood……

  3. Ik kende hem ook niet. Maar heb het liedje beluisterd en kan me voorstellen dat je fan van hem was (bent) en dat het zijn eigen favoriete liedje was. Vreemd die raadsels rond zijn dood.

  4. hey Billy, ik had ook nog nooit van hem gehoord, maar toen ik het filmpje aanklikte riep mijn Lief gelijk heyyyy Wim de Craene… nu is hij een Zeeuw dus dat kan het verklaren… maar hij had het jaren niet gehoord en was dus helemaal blij…
    ik vind het ook erg mooi.. de tekst is erg goed en de muziek ook…

  5. Dag Billy
    Nee, we weten nog geen uitslag van de psycho proeven van mijn zoon, dat kon nog enkele weken duren, hadden ze gezegd.
    Maar ondertussen heeft hij wel een vast contract te pakken gekregen, en is het nu wachten op de uitslag. We zien wel.
    Het is prachtig weer dit weekend, dus heb ik veel gewassen en was alles snel droog.
    Ik wist niet dat Wim Decraene al zolang gestorven was, wat vliegt die tijd voorbij zeg
    nog een gezellige week
    groetjes

  6. Ik kende de goede man alleen van naam. Nog nooit horde ik een noot muziek van hem.
    Triest dat men nooit met zekerheid heft kunnen zeggen hoe hij dood ging, maar aan de andere kant mss wel goed.
    Zulke concerten ‘ter eere van’zijn vaak de moeite waard.\
    Veel plezier dus

  7. Een prachtig nummer Billy en daarom heb ik even de songtekst voor jou en medeloggers opgezocht om tijdens het afdraaien van dit filmpje nog meer te genieten.
    Nog één mooie nazomerdag Billy. Als het kan ga genieten of kan dat niet vanwege je dienstrooster. Vanaf morgen herfstachtig in de Lage Landen. Hier nog geen sprake.
    Adios Billy
    Saludos
    Mara
    songtekst Rozane
    Weet je nog die nacht, Rozane, dat we samen op de stoep
    Dat we lachten omdat huilen zoveel meer pijn doet dan geroep
    Dat we de jenever proefden bij die oude, gekke Gust
    Al wisten we dat alcohol de pijn laait maar niet blust
    Ik had best iets willen schrijven op de voering van je jas
    Waar je me steeds kan vinden als je zin hebt in een glas
    Hoe je langs het muurtje zo binnen komt in huis
    De achterdeur staat open, alleen de poes is thuis
    Weet je nog hoe ik vertelde hoe pijnlijk het afscheid is
    Hoe traag een schip de kaai afvaart, hoe lang het wuiven is
    Voordat het schip een stip wordt, dat helemaal verdwijnt
    En hoe lang je nog zal blijven in de havenkroeg bij Stijn
    En toen we afscheid namen, was ik rotsentimenteel
    Ik wou voor ’t laatst met jou naar bed en God, het scheelde echt niet veel
    Niemand was die nacht, Rozane, zo gek als wij, ons twee
    Hoe raar het ook mag lijken, ’t viel allemaal wel mee
    Toen zag ik pas dat Prinsenhof de naam was van de straat
    De straat waarin je woonde, de straat met jouw gelaat
    Ik herinner mij de stoepen en het schoongeveegd trottoir
    De bakker met vakantie met ervoor de voddenkar
    Van wat er toen gebeurde zal niemand iets vernemen
    Het was er koud, Rozane, en wij, wij zouden afscheid nemen
    Er waren geen geraniums, geen straatmus was erbij
    Ik had zachtjes willen huilen, maar ook dat ging voorbij
    Rozane
    Oh, Rozane (3x)
    Oh, Rozane
    Oh, Rozane
    Oooooh, Rozane
    Oh (3x)
    Ooooh

  8. wel van naam gehoord , maar niet eerder zijn liedjes gehoord .. aangenaam in het oor en mooi zo’n eerbetoon !!! Zal wel fijn zijn geweest .. grtjs

dit vind jij er van...

