Made in Belgium: Jef Nijs

Gisteren overleed Jef Nijs.

De Nederlanders onder jullie zullen hem misschien niet kennen, tenzij de échte stripliefhebbers. Jef Nijs is/was nl. de geestelijke vader van Jommeke. Op deze strip waren m’n broer(tje) en ik stapelgek, en we kochten met ons zakgeld (dat we toen eigenlijk nog niet kregen) al de albums die er uitkwamen. Ik denk dat we dat volhielden tot aan album 120 (heel zeker weet ik het niet meer, m’n geheugen is zoals enkele loggers wel weten niet van de beste).

De avonturen van Jommeke en zijn vrienden Filiberke (met z’n hond Pekkie), de zusjes Annemieke en Rozemieke (met hun aapje Choco), en zijn trouwe papegaai Flip spraken zo tot de verbeelding. En de verstrooide professor Gobelijn, de Koningin van Onderland, Anatool de boef en companen Kwak en Boemel, Mic Mac Jampudding en Arabella, en zovele nevenpersonages meer…maakten een fantastische en vaak humoristische aanvulling.

Naar ik vernomen heb was Jommeke in Nederland nauwelijks gekend. Misschien heb ik met dit logje toch wat meer “strip”cultuur bij jullie bijgebracht…

Enkele nuttige linkjes:

Jommeke in Wikipedia

Overlijden Jef Nijs in de krant

de Jommekeskrant

de albums op een rijtje

…en enkele afbeeldingen uit de stripreeks:

met dit album begon alles (maar toen was er van kleur nog geen sprake):

jacht op een voetbal

 

Jommeke en zijn vriendenbende:

jommeke

 

met Mic Macjampudding en Arabella in de vliegende ton:

de vliegende ton 

 

Meer covers vind je hier.

Groetjes!

Billy

19 gedachtes over “Made in Belgium: Jef Nijs

  1. Inderdaad kende ik de naam van zowel de strip als de geestelijk vader niet. Maar als ik de afbeeldingen zie, denk ik dat ik ze toch weleens in de winkel heb zien liggen. België heeft veel talentvolle striptekenaars voortgebracht. Zoals je weet heb ik die al eens op m’n weblog in het z15nnetje gezet.

  2. inderdaad nooit van gehoord,maar nu moet ik ook zeggen dat ik geen stripboekenliefhebster ben.
    als ik de covers zo zie,moet ik denken aan kuifje,heeft er wel wat van weg,of vergis ik me? hihi
    leuk logje billy en nu weet ik dus wie Jef Nijs was dankzij jou;)
    liefs van mij…;)

  3. @ Jeroen: het z☼nnetje is dan toch maar gelukt nadien…
    @ Vlinder: Jommeke was voor een heel jong publiek, Kuifje was al een stapje verder. En Kuifje lijkt helemaal niet op Jommeke hoor…
    .

  4. Zo’n leuke strip! Ik leende ze vaak toen ik nog lid was van de bieb.
    Ik ga het boekwerk niet aanschaffen… Het boek zal het bedrag wel waard zijn, maar ik heb het er niet voor over 😉
    Fijne avond!

  5. Jij bent al nummer drie bij wie ik dit lees en wederom vertel ik aan jou dit keer, ik ken dit manneke wel maar niet van een strip, van wat dan wel weet ik niet, maar ik was meer van Suske en Wiske, die heb ik altijd gespaard en nog steeds in bezit. Ik ben ermee gestopt toen Willy van der Steen was overleden en men toch door ging ermee in rap tempo en alles veranderde…
    het is een groot verlies voor jullie heb ik nu wel begrepen, het is jammer, wie weet dat de studio nog gewoon doorgaat, zo gaat dat meestal tegenwoordig.
    XXX

  6. Nee, ik ken deze man ook niet en de strip komt me ook niet bekend voor helaas. Maar ik kan me zo voorstellen dat je het leuk gevonden hebt. Ik heb nooit veel stripboeken gelezen, alleen de Tina, maar daar bleef het ook bij.
    groetjes Patries

  7. nee die ken ik niet idd Billy, weer een stripheld overleden, maar wel weer schitterend zo’n legacy … leuk om te lezen dit ook, zijn we toch beiden ana het strippen geweest Billybro ♥

  8. Nooit van gehoord, maar voor iemand die op de basisschool straf heeft gekregen omdat hij een stripboekje bij zich had is dat niet zo vreemd. Stripverhalen zijn in mijn achterhoofd altijd half illegaal gebleven.
    Het in beslaggenomen boekje was er eentje van ‘Dick Bos’.

  9. Morguh Billy, ook ik ken de strips en de bedenker ervan niet…jammer ziet er leuk uit! Ik ben niet zo’n striplezer, maar Kuifje en Suske en Wiske vond ik altijd wel leuk, fijne dag en liefs van mij, Bettje

  10. Ach Billy wat ‘dom’ van mij als Ollander dat ik nog nooit van Jommeke heb gehoord. Dat neem je me als “meisje” toch niet kwalijk? Albert heeft als “jongen” heel veel Suske & Wiske boeken gelezen en gekocht. We hebben ze nog steeds. Ik ben nooit zo gek geweest van stripboeken, meer het echte leeswerk en nu ook steeds. Vooral als ik in Andalucia verblijf en niet naar m’n werk hoef.
    Groeten, Mara

  11. Hoi Billy, eindelijk eens een Nederlander die niet zo’n strip barbaar is.Ik heb jommeke gelezen maar moet er meteen bij zeggen maar drie stuks. Daarna werd het toch echt Suske en Wiske en natuurlijk Kuifje en Asterix en Obelix etc.
    Groetjes.

  12. Dat heb je idd, ik ken best veel strips en was er ook gek op en nog..maar deze ken ik niet! Ik was gek op Lucky Luke, Asterix en Obelix, Suske en Wiske maar ook Jan Janz en de kinderen en de strips van mijn broer zoals Roodbaard en Conan en nog meer maar die weet ik nu even niet meer

dit vind jij er van...

