Loggen

Loggen betekent niet alleen een logje plaatsen. Nee, het betekent ook kijken wat anderen op hún log te vertellen hebben, en eventueel daarop reageren.

Ik plaats mijn logjes bijna altijd met behulp van Windows Live Writer. De editor die in web-log.nl ingebouwd zit vind ik belange zo handig niet als die van WLW. Het bijhouden van nieuwe logjes (van anderen) doe ik via Netvibes. Da’s een handige site waar je al de logjes die je wil volgen wel eerst moet in plaatsen (vraagt wel een tijdje werk), maar het voordeel ervan is dat die pagina dan ook altijd en overal opvraagbaar is. Zelfs bij een eventuele pc-crash raak je die gegevens dan niet kwijt, wat je bij andere feedreaders wel hebt.
In een oogwenk zie je dan op welke logs er wat nieuws bij kwam. Je kan ook werken (net als ik) met verschillende tabbladen om bvb. de dagelijkse loggers en de minder drukke van elkaar te scheiden. Of dichte vrienden en oppervlakkige kennissen, noem maar op… Ik merk heel vaak op wie ook zo’n feedreader gebruikt. Sommige zijn er als de kippen bij als ik iets nieuws plaats, en dan lijkt het me vanzelfsprekend dat die vlugge vogels zo’n handige reader gebruiken. Anderen reageren pas als je zelf iets achterliet op één van hun logjes.

Reacties van mezelf (ik reageer niet op alle logjes hoor…) sla ik altijd op in een Word-documentje (de linkjes ernaartoe). En als ik alle nieuwe logjes heb bekeken, dan kijk ik nogmaals via dat documentje of er op mijn reactie een tegenreactie was. Na verloop van tijd weet je wel wie dit soort tegenreacties plaatst, en wie niet, zodat ik ook weet welke linkjes naar reacties ik wat langer kan aanhouden en welke niet. Zo’n tegenreacties vind ik wel leuk, en af en toe reageer ik ook nog wel ‘s op een reactie op mijn log. Maar over het algemeen gaat daar zoveel tijd in zitten dat je er bijna een dagtaak aan overhoudt. En ik heb het al druk genoeg om alle nieuwe logjes bij te houden…

Als ik nieuwe logs ontdek, dan ga ik wel ‘s in hun archief zitten pluizen. Om te ontdekken hoe zij tot loggen aangezet werden, of hoe zij begonnen zijn.

Ik werk met enkele categorieën, maar hoofdzakelijk zijn mijn logjes persoonlijke belevenissen of gaan ze over muziek die ik graag hoor. De andere categorieën komen tegenwoordig niet zo vaak meer aan bod, misschien moet ik de draad bij sommige weer gaan opnemen.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe jullie te werk gaan. Welke editor gebruik jij, gebruik je ook een feedreader, hoe ga je om met reacties,…? Of heb je vragen over wat ik hier plaatste, laat maar weten!

Groetjes,

Nieuwsgierig Aagje Billytje

29 thoughts on “Loggen

  1. WLW heb ik ook een tijd lang gebruikt, maar sinds de laatste opdate werkt het ding voor geen meter meer. Juist nu ik een positief stukje erover wilde plaatsen kreeg het kuren….
    Die reader van jou heb ik ook ’n tijd gebruikt en ook hier ben ik na een update mee gestopt. Tegenwoordig gebruik ik de feedreader van google en tot nog toe tot volle tevredenheid. Wat jij schrijft over het reageren op de reacties klopt helemaal. Als je dat steeds gaat doen wordt het inderdaad een dagtaak.
    Enfin Billy, je bent weer wat op de hoogte van mijn gebruiken;-))
    Gr. J@n.

  2. @ J@n: tnx man! Maar toch vreemd dat WLW het niet meer doet bij jou, ik ondervond nog geen enkel probleem. De feedreader van google is ook handig, maar die van Netvibes kan je een mooie achtergrond geven, en vind ik toch nog handiger!
    .

  3. Eerst had ik ook Netvibes, maar ik ben overgestapt op google.reader. Ik typ mijn logjes rechtstreeks in het invoerveld van WordPress, heel soms (vooral als het om een reisverslag gaat), maak ik een documentje aan in words of kladblok (op 1 pc heb ik geen words etc), zodat ik dat later nog eens kan gebruiken voor de fotoboeken die gemaakt worden. Ik reageer soms op de reacties die op mijn log worden gegeven en ik heb een vaste groep waarbij ik bijna altijd wel een reactie achterlaat (zoals hier). Maar ik heb maar een beperkt aantal lezers vanwege het password wat je nodig hebt op mijn logje 🙂 Nog meer vragen? whaha, groetjes!

  4. @ Billy: De Netvibes die ik wel heb gebruikt kan ik niet meer terugvinden en om weer een nieuwe helemaal in gaan te vullen, daar heb ik niet veel zin in, want het is wel een heel werk, al is dat ook maar eenmalig.
    WLW doet het nog wel, maar vertoont kuren…..

  5. Bij mij houd het feminisme dus ook op als er iets stuk gaat, ik ben a technisch .Gelukkig heb ik een lieve man die zulke dingen ouderwets galant voor me regelt.En webvrienden.
    Groetjes.

  6. Toen ik begon met bloggen was ik daarin aardig actief en enthousiast. Tot ik een keer een lompe en beledigende mail kreeg van een medeblogger. Wiens naam ik niet ga noemen omdat hij die aandacht niet verdiend. Sindsdien is mijn blog-enthousiasme wat minder en denk ik serieuzer na over wat ik in mijn logjes zet. Overigens maak ik eerst een tekstje in Word en daarna kopieer ik dit in ‘nieuw bericht’. Ik maak geen gebruik van een feedreader, maar gebruik de links op mijn weblog om medebloggers te volgen. In tegenstelling tot een mede-reageerder hier heb ik met een gezin, huishouden en baan geen tijd om constant de hele dag de laatst bijgewerkte weblogs in de gaten te houden. Ik ben al gelukkig als het me lukt om één keer in de week een berichtje plaatsen . Overigens ben jij Billy, één van mijn favoriete bloggers, als je dat maar weet!

  7. Ik snap er nooit wat van hoe die feedreaders werken. Hoe dat in te voeren etc. Maar het lijkt me wel reuze-handig…
    Voelt iemand zich nu geroepen om mij een handje te helpen? 😉

  8. Ik heb eigenlijk altijd al met foto’s gelogd, dus dat Word-gedoe is dan in principe niet nodig.
    Mijn privé en de dingen die ik doe zet ik zeker niet op log, er zijn zoveel oogjes
    die meekijken op internet.
    Soms staan er bij ‘mijn’ foto’s weleens teksten die op mezelf kunnen slaan, maar ik hou het over het algemeen toch meer als fun.
    Van jou Billy merk ik wel wanneer je een nieuwe blog hebt… hou mijn Hyves wel in de gaten Verder ben ik niet zoveel meer op weblog te vinden, het boeit en trekt me niet zo meer als in het begin.
    Reageren doe ik niet bij iedereen… heb mijn voorkeurtjes en reageren op een reactie op mijn weblog… ligt eraan hoe de reactie is.. niet altijd vraagt een reactie om een reactie.
    Pfff zo… nu heb ik weer voor 4 weken een reactie neergezet volgens mij
    Fijne avond Billy.. -xxx-

  9. Ha Billy,
    nou, het eerste wat ik deed toen ik begon te lezen, is je linken aan te klikken om vervolgens weer snel dicht te doen.. Ik ben toch nog niet zó handig hoor met al die feedreaders en andere, voor mij nieuwe, termen.
    Misschien eerst eens met iemand samen doen, dan pik ik het nl wel snel op.
    Tijd om te bloggen moet ik echt inplannen, ondanks dat ik nog steeds niet werk heb ik het continue nog razend druk.. Wél probeer ik regelmatig even hier en daar, nu hier dus , bij te lezen en te reageren.
    Liefs Loes

  10. zelf ga ik dan het één en dan het ander weblogje af,soms plaats ik tegenreacties en net wat je zegt,niet altijd want ook hier gaat weer veel tijd in zitten.
    ik gebruik geen speciale programma,s,dit is voor mij makkelijk en leuk genoeg zo.
    wél heb ik soms moeite een nieuw logje te vinden want weet niet altijd wát neer te zetten.vind het zelf wel leuk van alles en nog wat te plaatsen,dat kan humor zijn,maar óók iets heel serieus..net als ik zelf ben dus;)een lach en een traan,thats live nietwaar?
    liefs van mij….;)

  11. Billy ik heb het ook een tijdje gebruikt ja, reuze makkelijk dat wel.
    Maar omdat ik wegens mijn ziek zijn een tijd niet gelogd heb. Weet ik nu zo onder hand wie trouw mijn log bezoekt en bij die genen reageer ik ook allemaal terug.
    Liefs Genot xxx

  12. Ik reageer altijd op mijn links die op mijn log staan en LEES ze óók altijd! Soms kan het even duren voor ik een nieuw log heb, maar de vaste lezers komen zowiezo altijd even kijken en ik ga dan ook altijd mijn lijstje af als ik in de gelegenheid ben, zoals nu bij jou!
    Liefs van mij!

  13. hahahaha, als ik ergens als de kippen bij ben met een reactie dan is dat puur toeval, dan zat ik net even bij te lezen of te kijken wat dan ook.
    Ik gebruik helemaal niks, notepad om links in op te slaan of de foto linkjes die ik zal gaan plaatsen, of de info die ik via google erbij wil zitten, bron vermeldingen en dan puur meteen in WLB werk ik het uit, vanuit mijn hart ook nog. Dan plaats is en pas dan haal ik eventueel als ik er zin in heb de foutjes eruit, hahahaha
    Tegen reacties, ja dat hou ik ook een tijdje in de gaten en bij sommigen klik ik bij een volgend bezoek opnieuw aan op het oudere logje en dan lees ik gewoon verder.
    Kortom, de lijst die te zien is op mijn log, probeer ik eens per dag allemaal even door te nemen en te lezen of te kijken.
    Heel simpel dus, en lukt dat niet? In de ochtend, dan later of een dagje niet 😉
    XXX

  14. Tja Billy nu moet ik met de billen bloot, want ik heb dat allemaal niet ik kijk gewoon via mijn linkjes en als ik een log leuk of intersant vind dan reageer ik ik reageer ook niet altijd omdat ik of te druk ben of geen mening heb, of gewoon het onderwerp me niet aanspreekt. maar ik vind het wel heel handig tips enik ga er denk ik wel wat mee doen. bij jou log vind ik het jammer dat ik een hele smalle leesblok krijg, dus helemaal in de lengte ik typ nu bijv en na twee of drie woorden komt de volgende regel al zeer onoverzichtelijk en soms ook lastig om een logje te lezen. maar ik blijf wel bij je neuzen hoor! hihihihi bedankt voor je tips.

  15. Hoi Billy
    Ik schrijf mijn logjes ook in Windows live writer. Handig voor filmpjes en foto’s e.d. je plaatst ze in een oogwenk.
    Een feedreader heb ik wel, maar ik gebruik ‘m niet zo vaak, ik heb gewoon de laatste tijd weinig tijd voor loggen e.d. dus kijk ik op andere logs als ik tijd heb en laat dan een reactie achter. Ik lees dan meestal wel snel alles wat ik gemist heb. Ik pluis weinig in andere archieven, héél soms maar niet vaak. Ik had voor dit log een ander weblog dus ik log eigenlijk al langer dan deze bestaat. Ik denk in febr. 5 jaar of zo. Maar voorheen logde ik ook elke dag, over vanalles en nog wat. Nu vind ik het minder belangrijk en heb ook niet altijd zin om alles op het weblog te gooien 😉
    fijne dag verder!!
    groetjes Patries

  16. Nou ik zal je verklappen; ik gebruik helemaal niets van een feedreader o.i.d. Ik kijk gewoon per dag op een vast aantal logs. Tegenreacties vind ik ook wel leuk en ik doe het soms als iemand bijvoorbeeld een vraag aan me heeft. Bij degene van wie ik dat hij een tegenreactie plaatst kijk ik vaker op de site 🙂

  17. ik heb een lijstje met favorieten waar ik geregeld langs ga, meestal om de twee/drie dagen, dit omdat me de tijd ontbreekt.
    als ik op bezoek ben geweest, reageer ik meestal wel.
    heel af en toe reageer ik op een reactie die op mijn blog is geplaatst.
    ik schrijf mijn blogs in word en kopiëer ze dan naar ‘nieuw bericht’

  18. Al deze dingen gebruik ik niet, zeker niet als daar zoveel tijd in gaat zitten. Ik maak regelmatig een blogrondje langs de weblogs die ik leuk, of interessant vind. Ook houd ik de lijst met nieuwe weblogs soms in de gaten. En dan heb ik nog mijn linkjes.
    Groetjes Mar

  19. Ik gebruik geen speciale dingen voor het schrijven van mijn weblog, gewoon het scherm van weblog zelf. Ik bezoek veel weblog. Sowieso degene die ik als link op mijn weblog heb staan en ik hou nieuwe blogs in de gaten.
    Zelf reageer ik veel op blogjes. Helaas doet men dat niet altijd bij mij.

  20. Ik merk van mezelf dat ik veel minder tijd / ruimte vind om logjes af te gaan , met vroeger , sinds de tweeling er is .. wat me onlangs wel opviel is dat ik jouw weblog terug tss mijn linkjes mag plaatsen , vroeger stond je daar ook altijd en dan ga ik al sneller es langs omdat mijn favo’s verdwenen is van mijn pagina’s en ik weet niet hoe ik het er terug moet krijgen … zal meteen de koe bij de horen’s vatten en jouw alvast een fijn weekend toewensen billy 🙂 groetjes x

  21. Hey billy.
    Heb je dit profiel al weer een poosje?
    Ja tijd geleden dat ik hier was.
    drukkerde druk.
    door de Fax Email Mobiele telefoon en maar van die zooi, kom ik niet eens meer aan mijn eigen mening toe hahaha :-).
    Maar ziet er erg leuk uit.
    Kraker.

  22. Ik schrijf mijn logs in Notepad, en zet ze later in mijn admin. Ik heb een RSS reader in IE zitten, en daar heb ik mappen staan met logs. Per categorie. Vier talen, en dan de logs van mijn trainvrienden, van mijn blogvrenden en zo voort
    Sommige logs staan er niet in, puur vanwege het onregelmatige logen van deze logs. Ik reageer als ik tijd heb op alle reacties op mijn log. Het neemt een kwartiertje in beslag meestal, maar soms heb ik zelfs dat niet, dus komt het ook voor dat ik het niet doe. Ik reageer ook niet op niets zeggende reacties, of waar ik me moet gaan herhalen. Loggen is interactie in mijn opinie. Je logt voor reacties, dus die doen er ook toe

  23. Ik gebruik WLW, en sinds de laatste update heb ik wel eens prblemen om het log te plaatsen. Maar de oplossing heb ik gevonden Windows Messenger uitgooien. Feads gebruik ik niet, een paar vaste dagelijkse logjes, en verder 1 keer per week lezen, reageren en bij een paar terug kijken voor tegenreactie waar ik dan soms ook weer op reageer. Ik heb nog zo veel andere dingen te doen dat ik eigenlijk tijd te kort kom voor de verschillende dingen.

  24. ik gebruik gewoon de web-log dingen
    ben niet bekend met andere vormen van loggen
    en heb eigenlijk geen tijd om mij erin te verdiepen.
    Heb wel weblog Area51 op hyves ook staan. Verder ga ik iedere dag wel ergens langs en maak lang zoveel logs niet meer als ik in het verleden deed. Sinds de geboorte van onze dochter word de tijd anders ingedeeld en is er gewoon minder tijd voor weblog

dit vind jij er van...

