Thematocht: wilde planten

Als er één ding zeker is, dan is het wel dat we niet mogen klagen over het weer de laatste weken.

Zo was het ook woensdag weer een hele mooie dag, perfect voor een geslaagde fietstocht.
Ik had dit thema (wilde planten) al een tijdje in m’n hoofd, en Elmar had nu wel net een gelijkaardig thema gekozen voor haar logje. Toch heb ik er maar voor gekozen om het te plaatsen, want het is er nu ook eenmaal de tijd van het jaar voor: bloei in de berm.

Zo’n thematocht leert je ook beter kijken, je ogen te openen voor wat je tijdens je tocht (of het nu te voet, de fiets of met de wagen is) aan moois voorbij gaat of rijdt.

Geniet dus van al die bijzondere planten die ik gisteren tijdens mijn fietstochtje tegen kwam…ik heb hier en daar de namen bijgezet van de planten die ik ken, maar er zijn er ook die ik niet van naam ken. Als jij meer weet, laat het maar in een reactie achter…

 

onvermijdelijke boterbloemen

P1020586

 

…en madeliefjes

P1020591

 

ik dacht dat dit duizendkruid was, maar ik ben niet zeker

P1020587

 

brandnetels

P1020588

 

een hele opmerkelijke plant…(?)

P1020589

 

en nog eentje die veel voorkomt…(?)

P1020602

 

ook grassen hebben vaak mooie bloeivormen

P1020590

 

klaver in bloei die zicht netjes tussen de grassen nestelt

P1020593 

 

statige distel

P1020596

 

de mooie ranke stengels van (een grassoort?)

P1020597

 

smeerwortel in paars

P1020594

 

…en wit

P1020598

 

nog een bloeiende grassoort

P1020599

 

bijna uitgebloeide hoedjes (van…?)

P1020600 

hier in frontaal zicht…

P1020601

 

Dit was zo’n beetje alle moois voor deze keer…
O ja, ter informatie: de tocht was 72 km lang, gemiddelde snelheid 26 km/u
Ik wens jullie allen een heel fijn weekend toe!

 

Groetjes,

Billy

23 thoughts on “Thematocht: wilde planten

  1. Leuk om te zien dat de bermen bij jullie ook zo vol staat met allerlei mooie bloemen en planten!
    groetjes,
    Elmar
    OT Juist leuk dat jij laat zien wat er bij jullie groeit en bloeit!

  2. En dat fotografeer je dan tijdens het fietsen? Best knap. Want zo langzaam fietsen jullie ook weer niet….
    het is inderdaad schitterend weer de laatste week. lekker he. Geniet van het mooie weekend wat voor je ligt.
    groeten Inge

  3. Nou Billy dit heb je vast niet fietsend genomen, want Arno filmpt wel eens terwijl hij fietst maar daar zie ik alleen maar van die strepen en flitsen hahaha. Nee hoor wil hij die bloemen zien moet ik mee gaan en wel lopend. Heerlijk om dat allemaal in de berm te zien

  4. Roy ging afgelopen week eens voor de lol op de fiets naar zijn werk (zal zo’n 2jr geleden zijn geweest dat hij voor het laatst op een stalen ros zonder motor heeft gezeten hahahaha)
    Hij had er zo’n 30 min over gedaan om er te komen (peuleschil voor jou hahaha) en kwam met pijn in zijn… thuis
    Maar hij zei ook: op de fiets zie je onderweg veel meer joh, vogels bloemen enz
    Hij wil het dus wel vol gaan houden, ben benieuwd!

  5. Over het weer mogen we eigenlijk al een lange periode niet klagen, en klagen over iets wat we toch niet in de hand hebben heeft geen zin 🙂 leuke foto’s Billy

  6. Wat maakt het nou uit hoe het allemaal heet of wat het is het is MOOI, en dan ook, wat the hell als iemand anders ook bermen plaatst, met kerst ga jij toch ook je kerstboom planten samen met de rest van de wereld? 😉 Of ga jij dan je bermen planten op log, kan ook nog, ben wel uniek en laat je iedereen spontaan smachten naar die heerlijke lente 😛
    Schitterend Billy, en geniet lekker nog even verder van het weekend!
    XXX

  7. Er zitten mooie en minder mooie tussen.Maar er valt zat te zien op je fietstochten. Planten en dieren zijn nu al aan bod geweest in je logjes. Volgende keer een logje over het vrouwelijk schoon onderweg? Of wil An dat niet hebben?

  8. wat een mooie plaatjes zeg heb je weer gekiekt! En wat een hoop wilde planten en bloemen zijn er toch! Was weer een flinke rit zeg, poeh!
    Wens je een fijn en zonnig weekend Billy en nogmaals bedankt voor alle felicitaties, super! Liefs, Bettje

  9. phoee 72 km….daar was onze hemelvaartstocht niks bij.
    maar erg mooie foto’s hoor, ik zou niet weten hoe alles heet, Frank komt vast een heel eind maar ja, hij is ook hovenier…
    fijn weekend verder!!

  10. Er zitten bekende planten tussen. Mooi dat ze allemaal in onze natuur voorkomen hè? Die plant op foto nummer 10, volgens mij kan je daarmee puzzelen. De steeltjes kun je uittrekken en ergens anders (in dezelfde plant uiteraard) weer insteken, geinig toch?

  11. Heb genoten van je mooie foto’s billy … zoals je weet hou ik van de ongerepte natuur 🙂
    Voor jullie eenzelfde weekend gewenst !
    liefs x

  12. Dag Billy
    Dat was dus genieten op die fietstocht
    ik kan ook zo van de mooie natuur genieten
    en ben benieuwd naar uw avonturen van het weekend
    groetjes en fijne werkweek

  13. wauw..hele mooie foto,s gemaakt joh;)
    en ik ga nog steeds voor de boterbloemen hoor,ik blijf dat zulke prachtige bloemetjes vinden.t,is vaak de eenvoud die siert nietwaar;)
    fijne nieuwe week met liefs van mij..;)

  14. Dat was een pittig tochtje en zeer de moeite waard! Ja het is echt genieten, het mooie weer, en alles wat je aan schoonheid tegenkomt in de natuur. Ik zie het ook weer elke dag, als ik met Yoy in de polder loop. Een heel mooi logje Billy, met prachtige foto’s…!!!
    Groetjes Mar

  15. mooi tochtje dus.
    grappig dat hele gewone planten (wie heeft de naam ONkruid verzonnen?) zo mooi kunnen zijn
    (duizendkruid noemen wij fluitekruid, als dat geen vrolijke naam is 🙂

  16. ik moet wel lachen hoor!
    de simpelste namen weet je niet?
    en van andere maak je iets moois!
    wat betreft de ooievaars?
    pas maar op je woorden anders stuur ik ze jou kant op!!!
    dikke knuffel van mij

  17. Heerlijk he die natuur.
    er groeit en bloeit zoveel moois maar we zijn tegenwoordig zo gehaasd dat we er niet eens meer naar kijken.
    72 km fietsen??
    ik doe je dat niet na

dit vind jij er van...

