XTC – Dear God

Ik hoorde dit liedje de afgelopen dagen op m’n favoriete zender StuBru, en was meteen van plan het op m’n log te zetten.

Ik heb het altijd een sterk nummer gevonden. Het was één van de (weinige) grootste hits van de groep (misschien ken je ook “Making plans for Nigel” en “The Ballad of Peter Pumpkinhead” van hen).
Met dit liedje vraagt XTC zich af waarom God voor de mensen zoveel leed heeft voorzien, waarom er oorlog en agressie moet zijn. Met het Apeldoorndrama in het achterhoofd, is het dus best actueel te noemen. Toen het uitkwam in 1986, weigerden vele muziekwinkels om het in hun rekken te plaatsen, uit schrik voor religieuze ontevredenheid.
Het begin en einde van het liedje wordt gezonden door de toen 8 jaar oude Jasmine Veillette, dochter van een vriend van de producer Todd Rundgrenn.

 

 

Muzikale groetjes,

Billy

28 gedachtes over “XTC – Dear God

  1. Nou Billy, ik snap best dat er vragen zijn…Maar God is niet verantwoordelijk voor het drama wat zich heeft afgespeeld. Ieder mens heeft een eigen verantwoordelijkheid. Natuurlijk zou God kunnen ingrijpen…Maar de reden waarom Hij dat niet doet is nu voor ons nog niet duidelijk. Ook ik heb vaak mijn vragen, maar op Zijn tijd zal het me duidelijk worden. Op zich is het een mooi nummer en ik kan me er tot op zekere hoogte wel in vinden…Toch blijf ik zeggen dat we hier op de aarde zelf verantwoordelijk blijven voor wat we doen en dat we daar ook verantwoordelijkheid voor moeten afleggen.
    We moeten er met elkaar wat van maken toch?
    Liefs:Wilma.

  2. Ik ben niet religieus, dus die vragen stel ik mijzelf niet, of tenminste, niet op die manier. Maar ik zou wel kunnen begrijpen dat mensen die vragen zouden stellen.
    Het nummer kende ik nog niet, ik zal hem straks even in alle rust gaan luisteren.

  3. Het is een mooi nummer maar ik ben het wel met Wilma eens dat God hier niet voor verantwoordelijk is. Wij hebben onze eigen keuzes die we maken, goed en ook slecht

    • Dat is wel een erg makkelijk standpunt moest er een god zijn dan zou hij wel het gruwelijkste wezen zijn die er bestaat! Je hebt zelfs geen duivel nodig dan! Sprookjes zijn het ! Niet meer of niet minder! 😉 Nog een fijne dag!

  4. best een mooi nummer en de clip vind ik heel mooi en origineel gemaakt;)
    ook ik ben net als @wilma van mening dat wij mensen zélf verantwoordelijk zijn voor wat er op aarde gebeurt.armoede,oorlog…WIJ zijn de verantwoordelijke die er iets aan kunnen doen maar het nalaten omdat we té veel met onszelf bezig zijn.
    maar neemt niet weg dat het een mooi nummer is hoor billy;))
    liefs van mij weer…;)

  5. Ik vind het een mooi lied. Sterke tekst ook.
    Ik ben katholiek opgevoed, maar kan me wel vinden in de tekst.
    Als er iets moois gebeurt moeten we God danken (het liefst op onze blote knieën!!) Maar als er iets gebeurt dat ons in wanhoop achter laat, moeten we naar ons zelf kijken….. Daar volg ik het niet meer…
    Liefs Gerine

  6. Hey Billy,
    Ben ruim een half uur bezig geweest om ’t lied te beluisteren; geluid helemaal open…..niets! Lopen schelden, opnieuw aangeklikt…..nog steeds niets! Bleken m’n boxen niet aan te staan…ahum
    Vanaf morgen verhuis ik naar Belgie, daar kom ik beter tot m’n recht
    Liefs,
    Cin
    p.s. beloof je alvast om volgende keer weer een gezelliger logje te maken! Maar moest dit nu eenmaal even van me afschrijven.

  7. Goed nummer Billy. Inderdaad mag ieder zijn/haar eigen visie hebben, maar ook ik vroeg me vorige week wel weer af.
    Als……..
    Waarom dan………
    Goede relaties en goede vrienden. Daar geloof ik in. En inderdaad dat we voor een groot deel zelf onze wereld kunnen maken.
    Liefs Justa

  8. Ik heb het nummer ook altijd goed gevonden. Echter, God heeft neits te maken met de wandaden die er gepleegd worden. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Maar dat is hoe ik er over denk.
    🙂

  9. dag Billy
    wel bij de vrderechter was het goed. Hij moet al zijn vakantiegeld storten, doet hij het niet, dan moet ik terug en gaan ze over naar loonbeslag. Gelukkig is hij niet, heb al enkele smsjes gekregen, maar ja, hij moet zijn taak als vader vervullen
    en het is inderdaad niet leuk dat er leed en oorlog is in de wereld, maar God heeft dat niet gedaan.
    Hij moordt er? de mensen.
    God heeft ons de keuze we kiezen voor Hem, of zonder Hem.
    En ja, moest iedereen leven zoals God het wilt, dan zou het hier veel beter gaan, maar helaas, onze tijd is meer ik gericht met de vele gevolgen.
    er komt een tijd, dat de hemel op aarde zal zijn, dan geen ziekte meer, geen oorlog, wat een vooruitzicht
    nog een fijne dag

  10. Hoihoi
    Ik ken plan for Nigel wel maar die andere nummers niet. Het is ook altijd een discussiepunt het is in ieder geval een band die niet ff over doorsnee dingen zingt zie ik wel. Dat kan ik wel waarderen, er is al genoeg eenheidsworst.
    Ik wens je een fijne dag!
    groetjes Patries

  11. Dan weet ik niet wat God zo allemaal uitvreet, maar als je de geschiedenis bekijkt is het leven nog nooit anders geweest als nu. Sorry maar die rot dingen moet ik zelf beslissen om niet te doen en voor mijn eigen geluk moet ook ik zelf wat doen. I geloof er helemaal niet in

  12. Hoi Billy, yep het eerste nummer wat je noemt ken ik idd….ik vind het een kippenvelnummer en ook zo gezongen…ja ik ben het erook mee eens dat God niet verantwoordelijk is voor alle slechte, en dus ook automatisch slechte dingen in de wereld…maar waar dient God dan wel voor? Tja, als we dat eens wisten , fijne avond joh, liefs Bettje

  13. Nog steeds kunnen wij ons kwaad maken wat die Karst Tates, die gek uit Huissen (spreek uit Husen), geflikt heeft op Koninginnedag. Jammer dat ie dood is en op 6 mei in stilte onder de grond gestopt is. Hij kan zich helaas niet meer verantwoorden voor het feit dat hij 6 onschuldige mensen de dood in heeft gejaagd.
    Dit heeft niets met god te maken want als hij nodig is is deze man in geen velden of wegen te bekennen. Al meer dan twee eeuwen het geval.
    Ik besluit met iets leuks. Ook namens Mara wens ik jou een aangenaam fietsweekend toe. Zal met deze weersvooruitzichten vast wel lukken.
    Saludos
    de Albert

  14. Het nummer kende ik al wel. In derdaad een mooi nummer al ben ik van mening dat ieder mens verantwoordelijk is voor zijn eigen daden. Ook al is kan het soms wel te begrijpen zijn dat iemand tot het uiterste gedreven is. De verantwoording ligt altijd bij jezelf.
    Ik wens je een mooi weekend Billy.
    Groetjes Mar

  15. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Dat heeft niets met God te maken. In hem geloof ik niet eens. Voor mij is de hele bijbel een verzinsel en is het bedoeld om de mensheid normen en waarden bij te brengen. (maar ik respecteer ieders keuze om wel/niet te geloven)

  16. Goed nummer en de tekst…Tja, ik denk áls er een God bestaat, dat hij onrecht en ziektes en leed zou moeten kunnen verbannen. Maar misschien zijn wij als mens wel verantwoordelijk voor die dingen. Alhoewel, hoe kun je verantwoordelijk zijn voor mensen die jong sterven, of die pijn hebben of ongeneeselijk ziek zijn! ‘K weet het niet, hoor! Wat iemand al zei: Als je God op je blote knieen moet bedanken……Ik weet eigenlijk niet eens of ik in een God geloof……. Tjee, Billy je zet mij wel aan het denken 🙂

  17. zo hey die kende ik nog niet, erg gaaf nummer, en ik wil wel antwoord geven maar dat ga ik maar niet doen voor ik een onplezante discussie ontketen …
    ik hield al van hun muziek sinds making plans for nigel! ♥

dit vind jij er van...

