Sneller internet op komst!

Studenten van de universiteit van Southampton hebben een glasvezelkabel gemaakt die bijna de snelheid van het licht evenaart. De kabel zou het internet duizend keer sneller kunnen maken.

Data wordt in pakketjes – lichtsignalen – door de glasvezelkabels gestuurd. In een vacuüm behaalt licht topsnelheden van zo’n 300 miljoen meter per seconde. Als die lichtpakketjes over een glasvezel worden gestuurd, verloren ze tot nu 31 procent van hun snelheid. Maar dankzij enkele studenten van de universiteit van Southampton zou dat verlies tot bijna niets worden herleid. Ze ontwierpen een ‘holle’ glasvezelkabel die bijna uitsluitend gevuld is met lucht en waarbij het licht bijna geen weerstand meer ondervindt. In de testomgeving zouden al snelheden van 73,7 terabit per seconde gehaald zijn, zo’n duizend keer sneller dan nu het geval is. De lichtpakketjes zouden daarbij 99,7 procent van de lichtsnelheid behaald hebben.

Het zal wel nog even duren voor de nieuwe kabels op de markt komen. Eerst moet alles nog uitgebreider worden getest.
(bron: Het Nieuwsblad)

Groetjes,

Billy

21 reacties op “Sneller internet op komst!

  1. Suske zegt:

    zo snel dus dat ik het niet meer zal kunnen volgen.

  2. J@n. zegt:

    Maar wat maakt het uit voor mij? Ik heb tijd genoeg. ;-)

  3. Ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

  4. Wordt de snelheid niet verminderd wanneer die lichtsignalen bij een modem overgezet worden naar elektrische signalen? Glasvezel is op zich wel heel rap maar er moet altijd een omzetting gebeuren dus is er altijd wel verlies.

  5. Joris zegt:

    Hallo B.,
    Het gaat inderdaad steeds maar sneller op de virtuele snelweg. Straks zijn we amper één muisklik verwijderd van het gehele internet. Natuurlijk zal de ontwikkeling nog wel een tijdje duren en zullen de prijzen door de providers wel aangepast worden. Waarschijnlijk zijn we dan al enkele jaartjes ouder. Alvast een fijn Paasweekend gewenst.

  6. Maakt niet uit, voor mij gaat het vlug zat ;-)
    Fijne paashazen!

  7. natuurfreak zegt:

    Zelf versta ik weinig van die technische zaken Billy maar er moet steeds vooruitgang zijn.Laat ze maar testen ,we zien ten gepaste tijden wel wat er te gebeuren staat.

  8. ik zet alvast mijn helm op!
    (voor ‘t geval ik uit de bocht mocht vliegen) :roll:

    vrolijke en fijne paasdagen, billy! :-D

  9. Voetje zegt:

    Ik ben niet zo heel technisch aangelegd maar begrijp wel dat het straf zou zijn dat zoiets kan.

  10. klaproos zegt:

    het gaat me nu al duizelen billy:-)

    ik hou het nog maar even hierbij:-)

    fijne pasen gewenst

    xxx

  11. Desire zegt:

    Daar gaat mijn hart ook sneller van kloppen, nu maar hopen dat we alles bij kunnen houden en niet worden ingehaald ;)
    Een fijne Pasen gewenst voor jou en de jouwen Billy!

  12. ♥Inge♥ zegt:

    Nah, ik wacht het wel af…. ;) Een heel fijn weekend!

  13. chrissebie zegt:

    Ik vind het internet nog steeds een wonder!

  14. ingridblogs zegt:

    Abracadabra voor mij………..

  15. Ik denk niet dat ik de invoering mee zal maken. Jij vast en zeker wel als ik naar je leeftijd kijk ;-) .
    Groetjes Mara

  16. zon-nebloem zegt:

    nog sneller, de jeugd zal het graag horen, voor mij hoeft het niet echt, als ik aan de pc zit wil ik op mijn gemak zijn

  17. bea zegt:

    Vooruitgang moet er zijn, hopelijk kunnen we dan nog volgen :-)

  18. Kay zegt:

    Laat de vernieuwigingen niet onze ondergang zijn!
    Nog sneller? ik moet wel kunnen lezen wat er staat he ;-)
    prettige week verder Billy. ♥

  19. micheleeuw zegt:

    Laat maar komen ! Hopelijk kunnen de computers volgen.

  20. platoonline zegt:

    Van mij mogen ze er nu al zijn. Hoe sneller hoe beter.

dit vind jij er van...

