Orchestre International du Vetex – Total Tajine

Voor wie het vorige logje niet volledig heeft uitgespit, en daarbij de linkjes in de tekst niet aanklikte, wil ik hierbij deze schitterende band nogmaals onder de aandacht brengen…

In 2004 opgestart door enkele muzikanten die textielveredelingsbedrijf Vetex wilden redden van de teloorgang, en sindsdien uitgegroeid tot een gereputeerde en energieke wereldmuziekgroep. Ik had ze voordien al bezig gezien tijdens een personeelsfeest van mijn vorige werkgever en wist dus dat het een bijzonder avondje zou worden zaterdag. Maar heel wat bezoekers wisten niet écht waar ze zich mochten aan verwachten, en waren na afloop van het concert razend enthousiast. Orchestre International du Vetex is een band die je moet bezig zién. Muziek waarbij het geoorloofd is om van je stoel te komen en je te laten meeslepen op hun op Balkan, klezmer en ska gebaseerde melodieën, maar ook met Zuid-Amerikaanse en Mediterrane invloeden.
Onderstaand filmpje toont het begin van hun nieuwste show “Total Tajine”. Het gelijknamige album bevat 28 nummers die bijna allemaal gecomponeerd werden door de Frans-Pools-Italiaanse verbluffende trompetspeler van de band, Thomas Morzewski. Als ze in de buurt zijn, ga ze zien!!!

Muzikale groetjes,

Billy

Meer weten over mijn muzieksmaak: klik hier . Mijn muziekcollectie: klik hier

13 thoughts on “Orchestre International du Vetex – Total Tajine

  1. bea zegt:

    Ik vind het ook meer orientaals klinken. Voor mij mag het iets meer schwung hebben, meer zuiders temperament. Maar dat jij van het optreden genoten hebt is meer dan duidelijk ;-) Trompetspelen kunnen ze in ieder geval!

  2. Hallo B,
    Genoten van het filmpje. Had eigenlijk nog nooit van de groep gehoord, maar het lijkt alvast dat die kerels een avondje muziek met gemak kunnen vullen. Het lijkt inderdaad op de traditionele balkanmuziek, die we kennen van enkele optredens op de Gentse Feesten, maar daarnaast natuurlijk oriëntaalse invloeden. Kan me voorstellen dat jullie hebben genoten van deze unieke avond.

  3. Hoi Billy, ik hoorde vanop maatjes PC een soort Oosterse – arabische muziek, en daar hou ik wel van, dus heb ik meegeluisterd, en vind het fijn. Maar in mijn oren klonk het ietwat droevig, het mocht wat zwieriger zijn, meer tempo begrijp je? wat niet wil zeggen dat ik het niet goed vond he.
    Wel een verrassende keuze die ik mss niet bij jou gezocht had ;-)
    Groetjes ♥

  4. Wel een bijzonder koppel! Zelf denk ik dat als je daar live aanwezig bent, het indrukwekkender is om naar te luisteren. Af en toe hoor ik Rowan Hèze-achtige invloeden? Mooi om naar te luisteren, 3 minuten en 50 seconden was echter ook voldoende geweest ;-)

dit vind jij er van...

