Eerste fietstocht!

Gisteren vond ik dat we al lang genoeg steeds maar binnen bleven zitten, en had ik zin om wat gezonde buitenlucht op te snuiven. Het zonnetje zat trouwens wat te prikken tussen de wolken door, en dat motiveerde nog méér natuurlijk.

Omdat ik vorige week een vakantiehuis had vastgelegd voor ons vriendenweekend in oktober, en dat in Geluveld gelegen is, wou ik wel eens die kant uit. Van thuis uit stippelde ik dan een route uit op het fietsknooppuntennetwerk via www.fietsnet.be. Omdat ik wist dat de omgeving daar nogal heuvelachtig is, koos ik voor een relatief kleine afstand, nl. 32 km. Dan fietsen op de auto, en vooruit!

Eerst langs het vakantiehuis gereden, wat redelijk afgelegen ligt, maar toch vlakbij de autosnelweg. En dan de wagen aan de rand van een bos geparkeerd en de fietsen op. Meteen een heerlijke afdaling gehad, en met het zonnetje erbij al een heerlijk gevoel. Ook al had ik het met mijn gewone stadsfiets een stuk lastiger dan vrouwlief, die met haar elektrische fiets al fluitend het pittige parcours kon afleggen. We kwamen voorbij dorpjes met lieflijke namen, zoals Hollebeke, Mesen, Wijtschate, Voormezele en Zillebeke. En onderweg zagen we ontelbare herinneringen aan de Eerste Wereldoorlog.  Ik had jammer genoeg m’n camera niet bij, maar nam met m’n smartphone toch enkele foto’s toen we in Mesen de bijzondere kerk bezochten…

De Sint-Niklaaskerk heeft een opvallende koepelvormig toren. Deze is van ver buiten het centrum zichtbaar en omwille van de vorm spreekt men van de "dikkop" van Mesen

De Sint-Niklaaskerk heeft een opvallende koepelvormig toren. Deze is van ver buiten het centrum zichtbaar en omwille van de vorm spreekt men van de “dikkop” van Mesen

achter het altaar bevinden zich vele vaandels van oudstrijdersverenigingen

achter het altaar bevinden zich vele vaandels van oudstrijdersverenigingen

OLV van Mesen

OLV van Mesen

zicht op het Vredespark in Mesen

zicht op het Vredespark in Mesen

Nu uitkijken naar een tochtje met de racefiets…

Groetjes,

Billy

 

 

 

 

23 reacties op “Eerste fietstocht!

  1. J@n. zegt:

    Jij zegt: “een relatief kleine afstand, nl. 32 km”. Daar doe ik minstens drie dagen over Billy.

  2. lien zegt:

    Wat een goed idee om de omgeving daar vast te verkennen in combinatie met een sportieve fietstocht. Ideaal, zo’n elektrische fiets voor je vrouw.

  3. hannekelive zegt:

    bedankt dat ik even achterop de bagagedrager mocht!

  4. datzalwel zegt:

    Een prachtige omgeving om te fietsen. Hier was het vandaag een herlijke zonnige dag, maar niet voor ons, wij hadden een uitvaart en daar past een regenbui beter bij.
    Groetjes.

  5. klaproos zegt:

    dat was een schitterende route billy,
    een lekker eindje op de fiets, volgende week kan ik ook weer :-)
    als het dan zo’n weer is als vandaag …
    wowwww

  6. micheleeuw zegt:

    Je moet het maar graag doen : ik vind de 3,5 km naar mijn werk met mijn elektrische fiets al te ver ! ;-)

  7. Liann. zegt:

    Het klinkt als een heerlijk dagje!

  8. Joris zegt:

    Hallo,
    Inderdaad een mooie omgeving, waar vooral de herinneringen aan WOI nog levendig zijn. Wij hielden het op een kleine twintig kilometer stappen in en op de Kwaremont en dat liet zich ook vandaag nog wel een beetje navoelen. Gelukkig, deze ochtend op de fiets de stramme benen wat weggefietst.

  9. Wat een goed begin van de bijna-lente. Ik wens je nog veel mooie fietsdagen! Met veel veilige kilometers en nul komma nul lekke banden.

  10. Desire zegt:

    Het weer was er ook naar! Enne, als je jaloers bent op vrouwlief’s electrische fiets, koop je d’r toch zelf ook één? (grapje toch ;-) )

  11. hihi .. vrouwlief heeft het getroffen met haar elektrische fiets! :-D

    32km bergop, bergaf is een mooi begin, billy!

    ik hoop dat de kilometerteller nog dikwijls mag ronddraaien! :-D

  12. Voetje zegt:

    Ik hoop voor jullie dat met het begin van de lente het fietsseizoen ook terug begonnen is :)

  13. Redstar zegt:

    LOL @ Jan zijn reactie :D
    Ja, het was perfect fietsweer gister. Laat er nog maar bergen van zulke komen.
    Dan weet ik zeker dat ik ook enorm vaak aan de waterkant zal staan.

  14. bea zegt:

    Heerlijke fietstocht, de eerste lentedagen gaan veel mensen naar buiten gejaagd hebben. Hopelijk kan je snel uw racefiets van stal halen, volgens mij is dan de winter echt voorbij ;-)

  15. zon-nebloem zegt:

    ik kende omgeving niet, maar zoals jij die beschrijft kan het niet slecht zijn. en uit ervaring weet ik dat je met goed gezelschap altijd plezier hebt

  16. Kay zegt:

    Dag Billy, de aangehaalde plaatsen zijn mij niet onbekend,
    wij kwamen er ook al te voet of per fiets.
    Heerlijk als je die eerste lentelucht opsnuift en het leven in de natuur voelt kriebelen.
    Hopelijk komen er nog veel zulke momenten. Liefs ♥

  17. LJ zegt:

    Heerlijk dat eerste lenteweer! Fietsen is mijn ding zo niet, ik wandel liever, voorlopig zijn we daarmee echter nog niet de provincie uitgeweest.

  18. chrissebie zegt:

    Een mooie streek hé Billy! Ik heb lang in het heuvelland gewoond ( Dikkebus ) en ga er altijd nog graag eens terug naartoe! Je spieren zullen na de winter wel wat stram geworden zijn zeker!
    Groetjes

  19. Joris zegt:

    Hallo,
    Vandaag leek het een ideale dag om een wandeling te ondernemen of een fietstochtje te wagen. Jammer genoeg dienden we op de werkvloer te vertoeven, maar hopelijk kunnen we volgende week een nog beter lentegevoel krijgen.

  20. Suske zegt:

    het zit er weer op met dat lenteweer. zojuist de eerste regendruppels gevoeld.
    het is toch mooi geweest.

  21. platoonline zegt:

    Fijn zo´n vroege fietstocht. Het ging ook zo snel met het mooie weer plotseling. Hopelijk blijft het zo.

dit vind jij er van...

