Kerst in het kort

Maandag was vrouwlief de hele dag in de weer om het kerstavondmenu voor te bereiden. Ik hielp waar ik kon, en dat was grotendeels de berg afwas doen na elke afgewerkte voorbereiding. ‘s Avonds kwamen dan onze kids en mijn broer en zijn vrouw. Na het aperitief werd aan het eten begonnen, eerst soep en daarna voorgerecht: tongrolletjes in een kaassausje met wat mosselen erbij. Daarna volgde varkenshaasje in rode wijnsaus, een stukje ijstaart (van Ijsboerke, we moeten dat stukje Belgische authenticiteit toch nog een beetje steunen, nu ze dreigen ten onder te gaan) en koffie. Tussendoor werden geschenkjes uitgedeeld. Ik had onze beide schoonkinderen uitgeloot, voor schoondochter had ik haar favoriete parfum gekocht, en voor schoonzoon een doos met allerlei trappistenbieren. Er zaten ook 2 flesjes bij van de nieuwe Oostenrijkse trappist Gregorius. Ikzelf kreeg 3 nieuwe cd’s van mijn verlanglijstje, en een houder voor mijn smartphone voor in de auto.
Ik had ook een quiz samengesteld waarin de mannen het tegen de vrouwen moesten opnemen. Met vragen uit allerlei categorieën, wonnen de mannen het pleit. Het bleek al na 4u toen we ophielden, en na een laatste opruiming zochten we ons bed op.

Gisteren, op Kerstdag zelf, kwamen onze dochter en schoonzoon, en zijn ouders ‘s middags nog het restant van het menu opeten. Vrouwlief had dus wat (héél) véél teveel klaargemaakt. Na het eten brachten we nog een bezoekje aan onze beide moeders, en dat was meteen het einde van de officiële “verplichtingen” van Kerst…

Groetjes,

Billy

25 thoughts on “Kerst in het kort

  1. De klassiekers onder de klassiekers, maar ik vind dat geweldig, wij gaan dit pas dit weekend doen en het zal niet helemaal hetzelfde zijn, toch kijk ik er enorm naar uit, heel mijn familie samen en de kids weer thuis,……

  2. Je eerste zin is voor al een afknapper: een hele dag in de weer voor een kerstmenu… dat vind ik dus zonde. Ik spendeer die tijd liever met manlief, en dan maar wat minder fancy eten hoor

  3. Maar wel leuke officiële verplichtingen zo te lezen. Die quiz is leuk. Die knoop ik in mijn zakdoek.
    Tja, ook hier was Maria natuurlijk de grote creator wat het eten betreft. Dat betekent dat er voor mij ook talloze afwasjes stonden te wachten. Gelukkig kan zoiets in etappes zodat het niet één grote afwas werd.

    Fijne dagen dus. Leuk om te lezen. En dan krijgen we oud en nieuw nog. We zetten ons schrap, Billy :-)

  4. Ook bij ons stond het tonnetje goed rond,
    maar wij lieten het meeste werk maar over aan de traiteur.
    Al is maatje de beste afdroger in het rond,
    men moet al eens met de beentjes onder de tafel kunnen blijven.
    Bedenking: erop zou geen zicht zijn he ;-)

    Liefs ♥

  5. Hallo,
    Zo te zien aan niets tekort gehad de voorbije dagen. Zo moet Kerst zijn, eens lekker genieten van de goeie dingen van het leven. Lekker eten, een glaasje, een gepast cadeau, zo is iedereen tevreden. Nu vooral hop naar het nieuwe jaar met zijn allen en dan zien we wel weer, met welke goede voornemens we aan 2013 beginnen. Een prettige laatste werkdag, mocht dat alsnog het geval zijn.

  6. WAT! Dreigt het Ijsboercke ten onder te gaan? Dat mag a b s o l u u t niet gebeuren. Ik wil daar zelf voor gaan collecteren, zeker en vast ;-)
    In elk geval hebben jullie zowel met eten als met de cadeaus behoorlijk uitgepakt. Dat smaakt waarschijnlijk naar meer ;-)

  7. Is een beetje verlopen zoals hier :-) De voorbereidingen van het kerstavondmaal vind ik al even leuk als de avond zelf….maar ook veel te veel. Een mens denkt altijd dat hij tekort zal hebben en als puntje bij paaltje komt is er genoeg om een ganse straat eten te geven.

  8. O zo herkenbaar, ik maak ook altijd veeeeeel te veel. Dit keer hebben we er ook weer een paar dagen lang van kunnen eten. Het is ook zo moeilijk in te schatten vind ik!

  9. LJ zegt:

    Als ik ooit een afwasmachine heb, zal ik het aandurven om kerstfeesten te organiseren, want het is die afwas die het altijd zoveel werk maakt, vind ik.
    Het was een lange dag voor jullie!

dit vind jij er van...

